1403/02/13

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

در دوران بارداری چگونه به تصویربرداری پزشکی برویم؟

در دوران بارداری چگونه به تصویربرداری پزشکی برویم؟

در دوران بارداری چگونه به تصویربرداری پزشکی برویم؟

مطمئن شوید که روش پرتو درمانی ضروری است و مزایای آن برای شما و جنین بیشتر از خطر است. شما حق دارید از دوز تخمینی تشعشع و اثرات بالقوه‌ای که ممکن است از قرار گرفتن در معرض درون رحمی ناشی شود بدانید. ارتباط بین شما و تیم رادیولوژی بر اساس سطح خطر است. تیم رادیولوژی به طور معمول تکنیک‌ها و روش‌هایی را در نظر می‌گیرد که دوز تابش را کاهش می‌دهد و در عین حال اطلاعات مورد نیاز را به دست می‌آورد. هنگامی که جنین به طور مستقیم در طول یک عمل در معرض قرار می‌گیرد و دوز آن بیشتر از ۱ mSv است، ممکن است یک محاسبه دوز جنین خاص بیمار توسط یک فیزیکدان پزشکی واجد شرایط به متخصص زنان و زایمان بیمار ارائه شود.

 

آیا باید در مورد انجام سی تی اسکن در دوران بارداری نگران باشم؟

روش‌های تصویربرداری که مستقیماً جنین را در معرض تشعشع قرار می‌دهند (مانند سی تی شکم یا لگن) ممکن است نیاز به تأیید قبلی توسط رادیولوژیست داشته باشند. محاسبه دوز تابش جنین توسط یک فیزیکدان پزشکی واجد شرایط ممکن است پس از اسکن ارائه شود. رادیولوژیست‌ها و تکنسین‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند تا دوز تشعشع جنین را به حداقل برسانند. این شامل استفاده از روش‌های تصویربرداری جایگزین (مانند MRI و سونوگرافی) و سایر سیستم‌های تصویربرداری است که ممکن است جنین را در معرض دوز کمتری قرار دهد. بسیاری از سی تی اسکن‌ها مستقیماً جنین در حال رشد را در معرض تشعشعات قرار نمی‌دهند، مانند:

  • سی تی سر
  • سی تی گردن (سی تی ستون فقرات گردن یا قفسه سینه)
  • سی تی اندام (زانو، ساق پا، ‌شانه)

آیا من بعد از اسکن رادیواکتیو خواهم شد و به جنینم صدمه می‌زند؟

خیر پس از خاموش شدن اسکنر دوز تشعشع به شما و جنین شما متوقف می‌شود.

چگونه می‌توانم دوزی را که جنین من از سی تی اسکن دریافت می‌کند بفهمم؟

یک محاسبه دوز تشعشع جنین خاص بیمار ممکن است برای جنین‌هایی که در معرض مستقیم سی تی قرار می‌گیرند ارائه شود. سی تی اسکن‌هایی که شامل شکم یا لگن نمی‌شوند تابش بسیار کمی دارند. برای در نظر گرفتن این موضوع هر فرد در معرض تشعشعات پس زمینه طبیعی است و نمی‌توان به راحتی از آن اجتناب کرد. هنگامی که جنین خود را تا پایان ترم می‌برید، در معرض تشعشعات پس‌زمینه (BKG) نیز قرار می‌گیرد که حدود ۳.۲ mSv در طول ۹ ماه است. این‌ها دوز‌های تخمینی جنین برای سی تی اسکن هستند که مستقیماً جنین را در معرض دید قرار نمی‌دهند.

اگر شیرده باشیم چه کار باید کنیم؟

مادران شیرده باید ۲۴ ساعت پس از تزریق ماده حاجب قبل از شروع مجدد شیردهی صبر کنند. در پزشکی هسته‌ای گاهی اوقات ردیاب رادیواکتیو (به نام رادیودارو) که برای مطالعه استفاده می‌شود ممکن است وارد شیر مادر شود و متعاقباً کودک آن‌ها را مصرف کند. برای جلوگیری از این احتمال مهم است که مادر شیرده قبل از شروع معاینه پزشک خود و تکنسین پزشکی هسته‌ای را در این مورد مطلع کند. معمولاً از شما خواسته می‌شود که شیردهی را برای مدت کوتاهی قطع کنید، سینه‌های خود را پمپاژ کرده و شیر را دور بریزید. شیردهی اغلب می‌تواند مدت کوتاهی پس از آن از سر گرفته شود.

 

منبع:

www.beaumont.org


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *