1403/02/29

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

راز بارداری سالم و بی خطر با بیماری لوپوس

راز بارداری سالم و بی خطر با بیماری لوپوس

بارداری و لوپوس

آنچه باید در مورد بارداری و بیماری لوپوس بدانید 

شاید یکی از آرزوهای هر زوج جوانی داشتن یک نوزاد سالم باشد، اما برخی از زوجین مبتلا به بیماری هایی مثل لوپوس و… هستند که موجب ناامیدی آنها از باروری شده است.

لازم به ذکر است که دیگر جای نگرانی نیست، حتی مادران مبتلا به لوپوس با پیشرفت علم می توانند به راحتی صاحب فرزند شوند البته اگر تحت مراقبت های مداوم و صحیح پزشک متخصص باشند و نکاتی که در این بخش از بارداری و نوزاد بیا نی نی گفته شده است را لحاظ کنند.

لوپوس در بارداری

بارداری در بیماران مبتلا به لوپوس

برای زنان لوپوسی سوالات زیادی در خصوص اینکه می توانند باردار شوند و بارداری موفقی را پشت سر بگذارند ایجاد می شود. 

آیا امکان بارداری موفق برای بیماران مبتلا به لوپوس وجود دارد؟ 

بسیاری از افراد مبتلا به لوپوس می توانند بارداری موفق داشته باشند. برای افزایش شانس بارداری موفق، ضروری است که در زمان مناسب اقدام به بارداری کنند و در مورد روش هایی که می توانند بارداری سالم داشته باشند با پزشک مشورت کنند.

بیماران مبتلا به لوپوس در مقایسه با جمعیت عمومی، احتمال ابتلا به عوارض بارداری را دارند. در نتیجه مهم است که پیش از باردار شدن با پزشک متخصص بارداری و روماتولوژیست صحبت کنند. 

علاوه بر جنبه های پزشکی، مهم است که درباره برنامه های بارداری خود با شریک زندگی و یا اعضای خانواده تان صحبت کنید.

بارداری و یک نوزاد اغلب باعث تغییراتی در زندگی شخصی و اجتماعی شما می شود. با حمایت خانواده و دوستان، با این تغییرات بهتر کنار خواهید آمد.

تاثیر لوپوس بر جنین

زمان مناسب بارداری و اینکه چه کاری باید بعد از باردار شدن انجام دهید؟ 

زمان مناسب برای بارداری وقتی است که فعالیت بیماری لوپوس به طور کامل تحت کنترل باشد و در وضعیت سلامتی خوبی قرار داشته باشید.

هرچه قبل از بارداری سالم تر باشید، احتمال داشتن یک بارداری و نوزاد سالم بیشتر است. توصیه می شود که حداقل شش ماه پس از شروع و کنترل درمان بیماری لوپوس، به خصوص بیماری کلیه، از بارداری جلوگیری کنید، تا به طور کامل تحت کنترل قرار بگیرید.

بارداری فشار اضافی روی کلیه ها وارد می کند که منجر به سقط جنین می شود. 

بعد از مثبت شدن تست بارداری به روماتولوژیست مراجعه کنید. هدف از این ویزیت، ارزیابی وضعیت سلامت و فعالیت بیماری لوپوس به وسیله معاینه فیزیکی کامل و آزمایش خون است.

زایمان افراد لوپوسی

آیا بارداری می تواند منجر به بدتر شدن لوپوس شود؟

 اگر چه خطر تشدید لوپوس در زنان باردار در مقایسه با زنان غیر باردار افزایش نمی یابد، ممکن است در دوران بارداری یا بلافاصله پس از زایمان بیماری تشدید شود.

خوشبختانه بیشتر موارد مادر یا نوزاد را تهدید نمی کند و می توان آن ها را با استروئید درمان کرد.

زنانی که حداقل شش ماه پس از فعالیت بیماری لوپوس باردار می شوند تحت کنترل قرار می گیرند و کم تر دوران اوج لوپوس را تجربه می کنند.

 بارداری و لوپوس

علائم لوپوس در بارداری

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که دلیل وجود آن مشخص نیست ولی با علائمی مختلفی همرا است. 

چگونه می توانید علائم لوپوس در دوران بارداری را شناسایی کنید؟ 

بیشتر بیماران در دوران بارداری، خستگی، بدن درد، تب، قرمزی بینی و گونه ها و یا ریزش مو تکه تکه ، درد و تورم مفاصل را عموما تجربه می کنند.

بیماران مبتلا به بیماری قلبی یا ریه، علائمی نظیر درد سینه یا مشکلات تنفسی را گزارش می کنند. 

گاهی اوقات ناراحتی رایج در دوران بارداری می تواند علائم لوپوس را نشان دهد.

ریزش مو

این علائم عبارتند از:

  • تورم مفاصل در طول دوران بارداری (رباط هایی که مفاصل شما را نگه می دارند شل می شود)
  • درد مفاصل (به ویژه در قسمت پایین)
  • تورم دست ها، پاها و یا قوزک پا (در دوران بارداری، بدن شما تمایل به حفظ مایع بیشتری دارد)
  • قرمزی صورت که به دلیل افزایش جریان خون به پوست در طول دوران بارداری ایجاد می شود
  • ریزش مو
  • خستگی
  • تنفس کوتاه (دیافراگم شما در طول دوران بارداری به سمت بالا می رود تا فضای بیشتری برای نوزاد ایجاد کند) 

با این حال، اگر هر یک از علائم ذکر شده را تجربه کنید، باید سریعا آن ها را به پزشک گزارش دهید. لوپوس هرچه زودتر تشخیص داده شود، درمان آن آسانتر می شود وآسیب کمتری به مادر و کودک وارد می شود.

خستگی

عوارض لوپوس در بارداری

بارداری در لوپوس می تواند از بارداری های پر خطری است که می تواند عوارض خطرناکی برای مادران داشته باشد. 

چه عوارضی می تواند در فرد باردار مبتلا به لوپوس رخ دهد ؟ 

بیماران لوپوس در معرض خطر بالاتر پره اکلامپسی (فشار خون بالا پس از ۲۰ هفته بارداری در یک زن نرمال)، سندرم هلپ (همولیز، بالا بردن آنزیم کبد،پلاکت پایین)، فشار خون، نارسایی کلیه، عفونت های دستگاه ادراری و دیابت قرار دارند.

دیابت و فشار خون بالا در زنانی رخ می دهد که در دوران بارداری استروئید مصرف می کنند. تاری دید ، سردرد، شکم درد و کاهش فراوانی ادرار می تواند باعث افزایش فشار خون شما شود. 

سقط جنین ممکن است در حدود یک پنجم بارداری های مبتلا به لوپوس رخ دهد. به احتمال زیاد در زنان مبتلا به فشار خون بالا، بیماری لوپوس فعال، بیماری کلیوی فعال، یا آنتی بادی آنتی فسفولیپید رخ می دهند. سندرم آنتی فسفولیپیدیک اختلال خود ایمنی ناشی ازAPL حمله به ساختار عروقی در بدن است.

در نتیجه این اختلال منجر به تشکیل لخته خون غیر عادی در رگ ها و شریان های پا، ریه ها و یا جفت می شود. به همین دلیل در بیماران لوپوس مهم است که برای APL (به خصوص زنانی که قبلا یک سقط جنین را تجربه کرده اند)غربالگری شوند.برای زنان با سابقه سقط جنین و آنتی بادی آنتی فسفولیپید معمولا آسپرین و رقیق کننده تجویز می شود تا از عود مجدد جلوگیری کنند.

فشار خون بالا

در نهایت، بیماران لوپوس در معرض خطر بالاتری برای زایمان پیش از اتمام ۳۷ هفته بارداری (زایمان زودرس)قرار دارند.

حدود یک سوم از مادران مبتلا به لوپوس زایمان زودرس دارند. زایمان زودرس به احتمال زیاد در بیماران مبتلا به پره اکلامپسی، APL و بیماری های فعال رخ می دهد. بیماران لوپوس باید نسبت به علایم زودرس که شامل کمر درد، فشار لگن، ترشحات خون یا مایعی شفاف واژینال ، گرفتگی عضلات شکم و درد زایمان که هر ۱۰ دقیقه قبل از ۳۷ هفتگی بارداری اتفاق می افتد، مراقب باشند. 

لوپوس چه تاثیری می تواند بر کودک داشته باشد؟ 

اکثر بیماران لوپوس نوزاد سالم بدنیا می آورند. نوزادانی که توسط افراد مبتلا به لوپوس متولد می شوند احتمال تولد یا عقب ماندگی ذهنی بیشتر نسبت به مادران سالم ندارند. 

در بین بیماران لوپوس با آنتی بادی،Ro/SSA یا anti-La/SSB خطرلوپوس اریتماتوس برای نوزاد ۲۵ % است. لوپوس نوزاد شامل یک بافت قرمز موقتی، جوش بزرگ (معمولا در اطراف چشم ها و پوست سر)و شمارشگر غیر عادی خون است؛ این بیماری معمولا در ۶ تا ۸ ماهگی از بین می رود و عود نمی کند. 

در بین بیماران لوپوس با آنتی بادی Ro/SSA یا anti-La/SSB ، ریسک نوزاد در بلوک قلبی مادرزادی کم تر از ۳ % است.بنابراین، اگر این آنتی بادی را داشته باشید، پزشک متخصص زایمان به طور منظم ضربان قلب کودک را بررسی می کند که در حدود هفته شانزدهم بارداری شما آغاز می شود.

بسته به نوع بیماری قلبی که نوزادتان دارد، ممکن است پزشک با تجویز استروئید برای شما، نوزاد را بهبود بخشد. 

نوزادانی که مادران مبتلا به لوپوس دارند نیز مستعد عقب ماندگی رشد داخل رحمی و وزن کم هستند.

این عارضه به احتمال زیاد در بارداری اتفاق می افتد که مادر در حال مصرف استروئید و یا ابتلا به پره اکلامپسی، فشار خون و یا بیماری فعال است. بنابراین، انجام سونوگرافی دقیق برای شناسایی و کنترل عقب ماندگی رشد داخل رحمی، اهمیت دارد.

سونوگرافی

زایمان در افراد دچار بیماری لوپوس

برای بسیاری از مادران لوپوسی نگرانی های خاصی در مورد شیر دهی و زایمان ایجاد می شود.

آیا زایمان طبیعی برای بیمار مبتلا به لوپوس امکان پذیر است؟ 

تصمیم گیری در مورد روش زایمان معمولا در لحظه و بنابر سلامت مادر و کودک در زمان زایمان انجام می شود. اگر مادر و کودک در زمان زایمان سالم باشند، بسیاری از بیماران مبتلا به لوپوس قادر به زایمان موفق طبیعی هستند. اما اگر مادر استرس و زایمان زودرس داشته باشد ، سزارین ممکن است ایمن ترین و سریع ترین روش زایمان باشد. 

زنانی که استروئید مصرف می کنند به افزایش دوز استروئید در طی زایمان نیاز دارند. افزایش دوز به بدن کمک می کند تا به فشار فیزیکی اضافی بدن در طی زایمان غلبه کنند. 

پس از زایمان نوزاد، مادر مبتلا به لوپوس چه کار باید انجام دهد؟ 

بعد از زایمان باید به طور منظم با پزشک خود در ارتباط باشید تا نظارت بر تغییرات نرمال در بدن به عنوان انتقال به حالت قبل از بارداری انجام شود. مادر مبتلا به لوپوس بعد از زایمان مشابه یک بیمار غیر باردار مورد درمان قرار می گیرد. با این حال، اگر به نوزاد شیر می دهید، متناسب با نوع و میزان مصرف داروهایی که برای درمان خود نیاز دارید، باید این کار را متوقف کنید.

شیردهی 

در مورد گزینه های کنترل بارداری با پزشک خود صحبت کنید. لطفا به خاطر داشته باشید که شیردهی روش مطمئنی برای کنترل بارداری نیست. از آنجا که افراد مبتلا به لوپوس با مشکلات زایمان روبرو می شوند، مهم است که مراقبت از کودک به درستی (به عنوان مثال، توسط همسر و یا اعضای خانواده )انجام شود. 

آیا شیردهی نوزاد برای مادر مبتلا به لوپوس امکان پذیر است؟ 

بله، اغلب زنان مبتلا به لوپوس در صورتی که داروهای خاصی را مصرف نکنند، قادر به شیردادن نوزاد خود هستند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *