1403/02/29

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

نحوه تغذیه صحیح شیرخواران

نحوه تغذیه صحیح شیرخواران

شیرخواران

تغذیه صحیح در شیرخواران اهمیت ویژه ای دارد

شیر مادر غذای منحصربه فرد وایده آل برای کودک در شش ماه اول زندگی است. از لحظه تولد تا پایان ۶ ماهگی شیر مادر به تنهایی تمام نیازهای غذایی شیر خوار را تا مین می کند اما بعد از شش ماهگی شیر مادر به تنهایی جوابگوی نیاز های کودک نمی باشد و بایدپس از پایان شش ماهگی به تغذیه صحیح در شیر خوران پرداخته شود که لازمه سلامت آنها می باشد.

تغذیه صحیح در شیر خوران چه اهمیتی دارد

برای تهیه غذای شیرخوار چه مواد غذایی بهتر است استفاده کنیم چه موادغذایی در این زمینه برایتان مفید هستند مصرف غذاهای بیرونی توسط اطفال چه عوارضی به دنبال دارد ؟پیشنهادات مختلف در این زمینه چگونه اند.
غذایی که والدین در خانه و از روی کتاب های راهنما برای نوزاد خود تهیه می کنند، اغلب چربی و کالری زیاده از حدی دارد و غذاهای نوزاد موجود در فروشگاه ها هم کمتر از حدی که کودک برای رشد نیاز دارد، حاوی چربی و بعضی مواد مغذی است.
محققان بریتانیایی هم چنین دریافتند، هزینه تهیه غذای خانگی برای نوزاد کمتر و تنوع سبزیجات در آن بیش تر است.

تغذیه صحیح در شیر خوران

تغذیه صحیح در شیر خواران منجر به رشد و سلامت آنان می شود. 

شارون کارستیرز از دانشگاه آبردین اسکاتلند که این تحقیق را انجام داده، می گوید کودکان با توجه به رشد سریع شان، بیش از بزرگسالان به چربی نیاز دارند اما تاکید می کند:«دوست نداریم نوزادان ما رژیم غذایی پر از چربی شان را در کودکی و بزرگسالی هم داشته باشند چون این باعث ایجاد مشکل می شود.»
تحقیقات قبلی نشان داده، غذاهای کودک موجود در بازار تقریبا به اندازه شیر مادر مغذی است اما تنوع کافی را ندارد. این در حالی است که تغذیه درست کودک از حدود سن ۶ ماهگی که می تواند غذاهایی به جز شیر مادر بخورد، بسیار مهم است چون در این سن، هم ذائقه آن ها شروع به شکل گیری می کند و هم برای رشد، به میزان کافی از مواد مغذی و انرژی نیاز دارد.

از چه زمانی به شیر خواران میوه بدهیم؟
 کودکان از زمان تولد تا ۶ ماهگی تنها نیاز به شیر مادر دارند. از ۶ ماهگی و با آغاز تغذیه تکمیلی که نوع غذا خوردن کودک از حالت مایع به لعابی، پوره، پوره سفت و غذای سفره تغییر می کند، تغییرات تکاملی برای دریافت مواد غذایی در کودک ایجاد شده و بنابراین تنوع مصرف خوراکی ها هم شروع می شود اما این تنوع با مقدار کم یعنی یک قاشق مرباخوری شروع می شود و تا ۱۲ قاشق مرباخوری می رسد تا بدن نوزاد آنزیم لازم برای هضم را داشته باشد. از آنجا که ممکن است کودکان زمینه حساسیت به میوه داشته باشند، باید مصرف را با میوه هایی شروع کرد که زمینه ایجاد حساسیت ندارند.
 بهترین میوه ای که در چند هفته ابتدایی آغاز تغذیه تکمیلی می توان وارد برنامه غذایی کودک کرد، آبمیوه رقیق است که به تدریج به غلظت آن افزوده می شود. در مورد سبزی ها هم بهتر است تغذیه با آب هویجی که با آب سیب مخلوط شده آغاز شود. به تدریج و با بزرگ شدن کودک می توان میوه ها را به صورت پوره و بعد تکه های کوچک در روند افزایش جویدن و بلعیدن وارد برنامه غذایی کودک کرد. آخرین میوه ای که در این روند باید وارد برنامه شود، مرکبات است، زیرا مرکبات ممکن است حساسیت زا باشند. تنها انتخاب موجود در میان مرکبات آب لیمو شیرین است که میزان حساسیت زایی آن از دیگر انواع مرکبات کمتر است.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *