«مینی‌مالیسم» یکی از شاخه‌های هنر، به‌معنی ساده و کوچک بودن است که امروزه در شاخه‌های مختلف مثل معماری، نقاشی، مجسمه‌سازی، دکوراسیون و… مورد توجه قرار می‌گیرد. چیزی که در این سبک هنری بیشتر به چشم می‌آید، ساخت سازه‌های کوچک از نمونه‌های بزرگ است که حسی فانتزی و خیال‌انگیز را برای ما فراهم می‌کنند. یکی از هنرمندان این حوزه، مهمان این هفته جوانه است. «پویا صنعتی»، نوجوان ۱۳ساله کرمانی، از یک سال‌ونیم پیش شروع به ساخت مینی‌سازه‌های خمیری‌ کرده است. با پویا از طریق پیج اینستاگرامی‌اش که در آن دست‌سازه‌های بانمکش را به‌نمایش می‌گذارد، آشنا می‌شوم و با هم درباره چندوچون هنرش گفت‌وگو می‌کنیم.


علاقه‌ات به این هنر از کجا شروع شد؟
من هم مثل خیلی از بچه‌ها از حدود ۶-۵ سالگی عاشق خمیربازی بودم. از آن جایی که یکی از آشنایان‌مان در زمینه ساخت وسایل مینیاتوری مشغول کار بود، با این هنر آشنایی مختصری پیدا کردم و همین‌ها من را به سمت ساخت سازه‌های مینیاتوری کشاند. حالا حدودیک سال‌ونیم است که به‌طور حرفه‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنم.
 چه جالب! هدف خاصی هم در کارت دنبال می‌کنی، مثلا راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی؟
این کار را بیشتر برای رفع خستگی و کاهش مشغله‌های ذهنی انجام می‌دهم و دوست دارم کلکسیونی از عروسک‌های مینی داشته باشم. البته یک‌بار از من خواسته شد که در فروش کارهایم با شخصی مشارکت کنم؛ تعدادی عروسک برای‌شان ساختم اما پولی دریافت نکردم چون هدفم بیشتر کسب تجربه بود و درنهایت هدیه‌ای ازطرف مقابل دریافت کردم.
 معمولا چقدر برای مینی‌سازه‌ها هزینه و زمان صرف می‌کنی؟
برای ساخت یک عروسک حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان صرف می‌شود و برای مواد اولیه و ابزار مثل «خمیر هواخشک»، «قلم سوزنی» و… حدود ۴۰۰ هزار تومان یا بیشتر هزینه می‌کنم. با این حال چون عاشق کارم هستم و خانواده و دوستانم مرا تشویق و حمایت می‌کنند، سختی و خستگی‌ها از یادم می‌رود.
 برای ساخت مینی‌عروسک‌ها الگوی خاصی داری؟
بیشتر اوقات، طرح‌های‌شان را در ذهنم شکل می‌دهم و عروسک‌ها را براساس تخیلاتم می‌سازم. البته گاهی وقت‌ها از نمونه‌های اطراف کمک می‌گیرم.
 روش کارت در ساخت مینی‌سازه‌ها چیست؟
اول خمیر را روی قالب اشکال اصلی یعنی دایره، مربع و مثلث می‌گذارم. فرم سر بیشتر وقت‌ها دایره است و برای بدن از مستطیل استفاده می‌شود. بعد با وردنه اطراف خمیر را صاف می‌کنم و شکل اولیه را می‌سازم. در آخر بخش‌های اضافی را برش می‌دهم و برای ضدآب شدن عروسک به آن اسپری کلر می‌زنم. چون خمیر مجسمه، «هواخشک» یا پلیمری است، در معرض هوا خشک و تثبیت می‌شود.
 غیر از عروسک‌های خمیری سرگرمی دیگری داری؟
بله، معمولا بعدازظهرها اُرگ تمرین می‌کنم. به گل‌وگیاه‌هایم می‌رسم و برای رشد و تکثیرشان وقت می‌گذارم و به لاک‌پشت کوچکم رسیدگی می‌کنم.
 برای نوجوان‌هایی که دوست دارند وارد دنیای مینی‌سازه‌ها بشوند، چه پیشنهادی داری؟
اول از همه این‌که حواس‌شان به بهداشت و مراقبت از مواد اولیه باشد و دوم هم این‌که با علاقه و اراده وارد این کار بشوند چون لازمه پیشرفت‌شان همین است. در آخر هم پیشنهاد می‌کنم که خلاقیت و مهارت‌های دست‌ورزی‌شان را تقویت کنند تا هنرمند موفقی باشند.
نویسنده : زینب شفیع‌نادری | خبرنگار افتخاری جوانه