دختری ۱۵ ساله هستم.والدینم بین من و خواهر ۱۸ ساله ام تبعیض قائل می شوند. با این مشکل چطور کنار بیایم؟

پاسخ مشاور

با سلام. توجه کنید فردی می تواند از پس مسائل و مشکلات زندگی به خوبی برآید که دارای ۳ خصلت: منطقی بودن، عاقبت اندیشی و انعطاف پذیری باشد و این ویژگی ها، اکتسابی و قابل یادگیری است. نخستین گام برای حل مشکل شما، بررسی این موضوع است که آیا واقعا در وضعیت تهدید کننده ای قرار گرفته اید؟ آیا این مسئله ارزش ناراحت شدن دارد یا نه؟ اگر پاسخ مثبت است توجه شما را به مواردی که در ادامه مطرح می شود، جلب می کنم.

شواهد را بررسی کنید

چه شواهدی در تایید فرضیه خود دارید که والدین تان بین شما و خواهرتان فرق می گذارند. اصولا این چیزی که آن را تبعیض می نامید، در چه مواقعی رخ می دهد؟ آیا شرایطی وجود دارد که این مسئله کمتر رخ دهد. در این مرحله می توانید از نظرات دیگران هم برای ارزیابی صحت شواهد جمع آوری شده خود، بهره مند شوید و با پاسخ به سوال های مذکور برای خودتان راه حل هایی بیابید.

افکارتان را زیر سوال ببرید

صحت و درستی این افکار را به بوته آزمایش بگذارید. در مواقعی که فکر می کنید تبعیض رخ داده، چه افکاری به ذهنتان خطور می کند؟ تلاش کنید برای یک بار هم که شده برای خودتان دلایلی بیاورید که نشان دهنده احساس تبعیض نباشد. از این راهکار باید برای دست یابی به راه حل مسئله کمک بگیرید.

با شیوه صحیح بیان احساسات آشنا شوید

آیا تاکنون از والدین تان در فضایی صمیمانه علت را جویا شده اید؟ آیا آن ها نیز معتقدند تبعیض رخ می دهد. پاسخ آن ها چه بوده و شما چقدر دلایل آن ها را منطقی می دانید؟ در این رابطه ممکن است با شیوه صحیح بیان احساسات آشنا نباشید. شیوه درست این است که برای مثال این گونه رفتار کنید: «پدر و مادر عزیزم می دانم شما برای این رفتارهایتان دلایل منطقی دارید که شاید من نمی توانم آن ها را درک کنم؛ اما می خواهم بدانید این رفتارها (به طور واضح نام ببرید) باعث می شود من فکر کنم خواهرم را بیشتر از من دوست دارید و احساس طرد شدگی می کنم که به شدت عصبانی ام می کند که نتیجه اش رفتارهای خشمگینانه من(بازهم به طور صریح نام ببرید) است.»

تمامی راه حل ها را بررسی کنید

به خاطر داشته باشید در تمامی موقعیت ها بیش از یک راه درست وجود دارد پس باید فهرستی از راه حل های دیگری را که به ذهن تان می رسد یادداشت کنید و مناسب ترین آن ها را برگزینید. سپس نتایج و پیامدهای احتمالی آن را در نظر آورید، آن گاه اقدام کنید. اگر اولین انتخاب شما کارآمد نبود باید راهکارهای دیگری را امتحان کنید. نکته مهم این است که در برابر مسائل و مشکلات زندگی باید یا راهی یافت یا راهی ساخت.

مشاور: فاطمه شیبک؛ کارشناس ارشد روان شناسی