خراسان/  شاید شما هم گاهی با این مشکل مواجه شده‌باشید که فرزندتان دروغ بگوید و این مسئله، شما را نگران کرده باشد. مادرها به علت همراهی بیشتری که با فرزند دارند، نقش تاثیرگذارتری در تربیت او دارند. شما به عنوان مادر باید الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید و اگر فرزندتان به شما دروغ گفت، باید عکس‌العمل مناسبی از خود نشان دهید و مهم‌تر ازهمه باید این مسئله را بررسی کنید که چرا فرزندتان به شما دروغ می‌گوید؟
 
   کودکان به این دلایل دروغ می‌گویند
ترس از تنبیه شدن، میل به خشنودی، تقلید از بزرگ‌ترها، ساختن داستان‌هایی که فکر می‌کنند به وقوع خواهد پیوست، از رایج‌ترین عوامل دروغ گویی کودکان است.
   واکنش‌های درست به فرزندی که دروغ می‌گوید
۱- آرام باشید| وقتی کودک دروغی می‌گوید، همواره عکس العمل شما خشم و عصبانیت است. به یاد داشته باشید او در حال یادگیری است. زمانی که شما زود عصبانی می‌شوید و او را  تنبیه می‌کنید، کودک چیزی یاد نخواهد گرفت. بنابراین با او صحبت کنید که چرا دروغ گویی رفتار مناسبی نیست و فرصت بدهید تا تمرین کند.
۲- تله نگذارید| با بازی مچ گیری، به کودک می‌فهمانید که شما در کنار او نیستید بلکه در مقابل او هستید و او برای نجات خودش مجبور خواهد شد دروغ‌های بیشتری بگوید تا کمترین آسیب را از سوی  شما ببیند. به کودک بگویید: «این موضوعی است که من متوجه شدم حقیقت دارد». سپس به او اشاره کنید که چه چیزی اشتباه است و چگونه باید تصحیح شود.
۳- برچسب نزنید| به هیچ عنوان برچسب دروغ گویی به او نزنید بلکه علت‌ها را پیدا کنید. اگر او احساس ناامنی یا ترس‌هایی دارد، آن‌ها را از بین ببرید. به یاد داشته باشید کودک هرگونه برچسبی را چه مثبت و چه منفی، در مسیر رشد خواهد پذیرفت.
۴- فرصت تغییر بدهید| کودک نیاز دارد بفهمد و سپس از روش‌های اصلاحی استفاده کند. در صورتی‌که شما این فرصت را ندهید، فرایند آموزش و درک را از او خواهید گرفت. اگر متوجه شدید دروغی گفته است فرصتی بدهید تا اصلاحش کند. از روش‌های تنبیهی سخت‌گیرانه استفاده نکنید.
۵- به راست گویی پاداش بدهید| برای حذف فرایند دروغ گویی بهتر است راست‌گویی او را تشویق کنید و پاداش بدهید. بگویید: من می‌دانم گاهی مواقع راست گویی سخت است، ولی زمانی که حقیقت را می‌گویی به تو افتخار می‌کنم.
۶- الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید| دقت زیادی روی گفتار خود داشته باشید. گاهی مادران و پدران، از دروغ گویی‌های فرزندان خود شکایت دارند ولی همین والدین در سطح خانوادگی و اجتماعی دروغ می گویند و کودکان می‌آموزند. از طرفی زمانی که والد دروغ گو، از کودک خود راست‌گویی می‌خواهد، برای کودک این فرایند ظالمانه به نظر می‌رسد زیرا خود والد آن را اجرا نمی‌کند. بنابراین در این مسیر بهتر است الگوی مناسبی برای فرزند خود باشید.
نویسنده : مارال مرادی | روزنامه‌نگار