1403/02/19

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چرا در دوران بارداری دچار هموروئید می‌شویم؟

چرا در دوران بارداری دچار هموروئید می‌شویم؟

چرا در دوران بارداری دچار هموروئید می‌شویم؟

اگرچه بواسیر ممکن است در هر زمانی ظاهر شود اکثر مادران آینده در سه ماهه سوم بارداری از حدود هفته ۲۸ بارداری به آن مبتلا می‌شوند. افزایش جریان خون به ناحیه لگن و همچنین فشار ناشی از بزرگ شدن رحم و رشد کودک می‌تواند باعث تورم سیاهرگ‌هایی شود که از طریق مقعد می‌گذرد. بواسیر همچنین می‌تواند در نتیجه یبوست ایجاد شود. به لطف هورمون‌های بارداری روده‌ها در دوران بارداری کند می‌شوند. هنگامی که مدفوع سفت است فشار اضافی برای از بین بردن آن می‌تواند به ورید‌های ناحیه رکتوم فشار وارد کند و باعث ملتهب و برآمدگی آن‌ها شود. علاوه بر این سطوح بالاتر پروژسترون باعث می‌شود دیواره‌های سیاهرگ‌ها شل شده و به راحتی متورم شوند. اگر قبل از بارداری هموروئید داشتید احتمال ابتلا به آن در دوران بارداری بیشتر است. هموروئید ممکن است پس از زایمان در نتیجه فشار دادن در حین زایمان ایجاد شود.

چگونه می‌توان از هموروئید در دوران بارداری پیشگیری کرد؟

بدن شما در زمان انتظار دچار تغییرات زیادی می‌شود و تورم رگ‌ها می‌تواند یکی از آن‌ها باشد. در طول کلاس‌های دوران بارداری با دیگر مادران باردار صحبت کنید و تجربیات خود را به اشتراک بگذارید یا از مربی خود در مورد درمان‌های طبیعی سؤال کنید. این مراحل ممکن است به شما در جلوگیری از هموروئید در دوران بارداری کمک کند:

 از یبوست اجتناب کنید:

از یک رژیم غذایی پر فیبر استفاده کنید.

زمانی که میل به اجابت مزاج دارید رفتن به دستشویی را به تعویق نیندازید. مطمئن شوید که بیش از حد لازم روی توالت ننشینید زیرا این کار به ناحیه رکتوم شما فشار می‌آورد.

اگر از قبل یبوست دارید از پزشک خود در مورد مکمل فیبر یا نرم‌کننده مدفوع سؤال کنید.

یک ویتأمین دوران بارداری مبتنی بر مواد غذایی را انتخاب کنید. ویتأمین‌های مصنوعی به ویژه آهن می‌توانند باعث یبوست شوند.

 تحرک داشته باشید:

اگر شغل شما مستلزم نشستن پشت میز است هر ساعت یا بیشتر چند دقیقه از جای خود بلند شوید و در اطراف حرکت کنید.

خواب کافی داشته باشید:

مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید. هنگام خواب، مطالعه یا تماشای تلویزیون به پهلو دراز بکشید تا فشار از روی رگ‌های رکتوم شما کم شود. سعی کنید بیش از مقدار توصیه شده اضافه وزن نداشته باشید زیرا هر چه بیشتر اضافه کنید فشار بیشتری به راست روده وارد می‌شود.

چگونه می‌توان هموروئید را در بارداری درمان کرد؟

سرما درمانی می‌تواند به کاهش تورم و تسکین موقت کمک کند. یک کیسه یخ (با پوشش) روی ناحیه آسیب دیده بمالید

چند بار در روز در آب گرم قرار بگیرید

برای کاهش فشار هنگام نشستن یک بالش تهیه کنید

روغن نارگیل می‌تواند درد و التهاب را تسکین دهد

از دستمال توالت نرم و بدون عطر یا دستمال مرطوب بدون عطر استفاده کنید

طب سوزنی انجام دهید

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر اقدامات پیشگیرانه و درمان‌های خانگی کمکی نکرد یا اگر درد شدید یا خونریزی مقعدی دارید با پزشک خود مشورت کنید. در برخی موارد ممکن است برای کوچک کردن هموروئید به کمک حرفه‌ای نیاز داشته باشید. همیشه قبل از مصرف هر گونه دارویی برای هموروئید در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید. بسیاری از محصولات تسکین هموروئید موجود است. به خاطر داشته باشید که بیشتر این محصولات نباید بیش از یک هفته استفاده شوند تا از عوارض جانبی مانند تحریک یا نازک شدن پوست جلوگیری شود. برای بسیاری از زنان علائم هموروئید پس از زایمان برطرف می‌شود. در صورت تداوم برای درمان جراحی ممکن است توصیه شود.

 

منبع:

www.honorhealth.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *