1403/04/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چگونه می‌توان از جنین داخل رحم محافظت کرد؟

چگونه می‌توان از جنین داخل رحم محافظت کرد؟

چگونه می‌توان از جنین داخل رحم محافظت کرد؟

نقایص هنگام تولد نوزاد در رحم رخ می‌دهد. برخی از مواد شیمیایی و داروها که تراتوژن نامیده می‌شوند می‌توانند خطر نقایص مادرزادی را افزایش دهند. در ۱۴ روز اول بارداری  تراتوژن‌ها یا هیچ نقصی ایجاد نمی‌کنند یا منجر به سقط می‌شوند. بین ۱۵ تا ۶۰ روز بارداری (در طول سه ماهه اول) اندام‌های اصلی رشد می‌کنند. جنین بیشتر مستعد اثرات تراتوژن‌ها است و نقایص شدید هنگام تولد می‌تواند ایجاد شود. تراتوژن‌ها تنها علت نقایص مادرزادی نیستند بلکه ژنتیک نیز نقش دارد. هیچ راهی برای جلوگیری از نقایص مادرزادی وجود ندارد. در نهایت عوامل محیطی و ژنتیکی با هم درگیر می‌شوند که منجر به این مشکلات می‌‌شوند.

 

مصرف الکل در دوران بارداری باعث چه مشکلاتی می‌شود؟

الکل عامل اصلی نقایص مادرزادی در دوران بارداری است. هنگامی که یک فرد باردار الکل مصرف می‌کند کودک او نیز  الکل مصرف می‌کند. مصرف الکل در دوران بارداری می‌تواند منجر به سندرم الکل جنین شود. مصرف الکل باعث مشکلات زیر می‌شود:

– نقص قلب، کلیه یا استخوان

– ناتوانی ذهنی

– محدودیت رشد داخل رحمی (رشد ضعیف نوزاد در دوران بارداری)

– مشکلات بینایی و شنوایی

– میکروسفالی (سر کوچک و اختلال در رشد مغز)

– ضعف هماهنگی

الکل به راحتی از جفت وارد خون جنین می‌شود. در خون نوزاد متولد نشده الکل به غلظت‌های مشابه در خون والدین باردار می‌رسد. با این حال جنین فاقد آنزیم مورد نیاز برای تجزیه الکل است. در عوض نوزادان برای پاک کردن الکل از آنزیم‌های جفتی و مادری استفاده می‌کنند. الکل ممکن است آسیب جدی به سیستم عصبی نوزاد وارد کند. این نه تنها رشد سلول‌های عصبی را مختل می‌کند بلکه آنها را نیز می‌کشد.

 

سیگار کشیدن در دوران بارداری مضرر است؟

بهتر است قبل از بارداری سیگار را ترک کنید. با این حال برای والدینی که هنوز سیگار می کشند هرگز ترک آن دیر نیست. علاوه بر این افراد باردار باید از دود سیگار دوری کنند. نوزاد متولد شده از والدینی که در دوران بارداری سیگار می‌کشند ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

  •  شکاف لب
  • شکاف کام
  • محدودیت رشد داخل رحمی
  • مرده زایی
  • زایمان زودرس

ماری جوانا یا سایر داروهای تفریحی سلامت جنین را تهدید می‌کنند؟

ماری جوانا رایج ترین ماده مخدر تفریحی است. برخی از کارشناسان معتقدند که ماری جوانا تراتوژنیک نیست و باعث نقایص مادرزادی نمی‌شود. علاوه بر این برخی ارتباطات بین مصرف ماری جوانا در دوران بارداری و مشکلات بعدی رشد عصبی در کودک وجود دارد. این موارد می‌تواند شامل تکانشگری و بیش فعالی و همچنین مشکلات استدلال انتزاعی و بصری باشد. بهتر است افراد در دوران بارداری سیگار نکشند.

عفونت در دوران بارداری به چه علت است؟

برخی از عفونت‌ها در دوران بارداری می‌توانند منجر به نقایص مادرزادی شوند. با دوری از افراد بیمار، شستن مکرر دست‌ها و پخت کامل گوشت می‌توان از بسیاری از عفونت‌ها جلوگیری کرد. علاوه بر این واکسن‌های خاصی از فرد در برابر عفونت‌هایی که می‌توانند منجر به نقایص مادرزادی شوند محافظت می‌کند.

ویروس زیکا چه ویروسی است؟

ویروس زیکا در نوزادانی که از والدین آلوده متولد می‌شوند باعث نقایص مادرزادی می شود. این نقایص مادرزادی شامل میکروسفالی (سر کوچک) و ناهنجاری‌های مغزی است.

داروهای تجویزی در دوران بارداری چه داروهایی هستند؟

بسیاری از داروها دارای اثرات نامطلوبی هستند که می‌توانند بر بارداری تأثیر بگذارند. با این حال تنها حدود ۳۰ دارو تراتوژن شناخته شده است که می‌تواند باعث نقایص مادرزادی شود. اثرات بالقوه تراتوژنیک شامل موارد زیر است:

سمیت‌های رفتاری (به عنوان مثال عوارض جانبی داروها که عملکرد فعالیت‌های-  روزمره را مختل می‌کند)

  • مرگ جنین محدودیت رشد داخل رحمی
  • ناهنجاری‌ها
  • مسمومیت‌های نوزادان

تالیدومید برای درمان بیماری صبح استفاده می‌شد اما منجر به ناهنجاری‌های عمیق در نوزادان می‌شود. در اینجا برخی از داروهای شناخته شده تراتوژن وجود دارد:

– کاربامازپین

– سیکلوفسفامید

– دی اتیل استیل بوسترول

– ایزوترتینوئین

– لیتیوم

– فنی توئین

– تتراسایکلین

– وارفارین

 

کمبود اسید فولیک منجر به چیزی می‌شود؟

فولات یا اسید فولیک نوعی ویتامین B است. در دوران بارداری نیاز به فولات بین پنج تا ده برابر افزایش می‌یابد زیرا این ویتامین به جنین منتقل می‌شود. تشخیص کمبود فولات در دوران بارداری دشوار است و حتی یک فرد با تغذیه مناسب نیز ممکن است آن را تجربه کند. نکته قابل توجه این است که سبزیجات سبز رنگ دارای برگ فولات هستند. عوامل زیر نیاز به فولات را در والدین افزایش می‌دهد:

  • داروهای ضد تشنج
  • شیر دادن
  • کم خونی همزمان
  • عفونت
  • رژیم غذایی نامناسب

 

شرایط مزمن سلامتی به چه صورت است؟

دیابت کنترل نشده در دوران بارداری و همچنین چاقی قبل و در دوران بارداری می‌تواند هر دو خطر نقایص مادرزادی و سایر بیماری‌های جدی سلامتی را افزایش دهد. اگر دیابت در دوران بارداری کنترل ضعیفی داشته باشد قند خون بیشتر می‌تواند بر جنین و والدین تأثیر بگذارد. نوزادانی که از والدین مبتلا به دیابت متولد می‌شوند معمولاً بسیار بزرگتر و اندام‌های بزرگتری دارند که این امر روند زایمان را بسیار دشوارتر می‌کند. این نوزادان همچنین قند خون کمی پس از تولد دارند. علاوه بر این نوزادان متولد شده از والدین مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای تولد نوزاد مرده و جنین در معرض خطر سقط جنین هستند:

  •  زردی
  •  بی حالی
  • تغذیه نامناسب
  •  لرزش

افراد مبتلا به دیابت قبل از بارداری باید سعی کنند وزن مناسبی داشته باشند.

 

منبع: www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *