1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

به چه علت در دوران بارداری شکم را اندازه‌گیری می‌کنند؟

به چه علت در دوران بارداری شکم را اندازه‌گیری می‌کنند؟

به چه علت در دوران بارداری شکم را اندازه‌گیری می‌کنند؟

ارتفاع فاندال به فاصله استخوان شرمگاهی تا بالای رحم شما گفته می‌شود. اندازه‌گیری قد پایه یک روش آسان و ارزان برای بررسی اینکه کودک شما به خوبی رشد می‌کند است. اگر حاملگی شما پرخطر در نظر گرفته می‌شود پزشک شما احتمالاً از اندازه‌گیری قد پایه خودداری می‌کند و به جای آن از سونوگرافی استفاده می‌کند. اگر قد فندال خود را اندازه‌گیری می‌کنید به یاد داشته باشید که این اندازه‌گیری برای تخمین تاریخ زایمان شما استفاده نمی‌شود و آخرین دوره قاعدگی شما و اولین معاینه اولتراسوند شما برای آن استفاده می‌شود. اما می‌تواند اطلاعاتی در مورد اندازه کودک و همچنین مقدار مایع آمنیوتیک در رحم شما ارائه دهد. کم یا زیاد بودن مایع آمنیوتیک غیر معمول است اما می‌تواند شما را در معرض خطر عوارض قرار دهد.

اندازه‌گیری قد پایه تشخیصی نیست اما یکی از راه‌های غربالگری مشکل بارداری است. اندازه‌گیری قد پایه شما با پیشرفت بارداری تغییر می‌کند. در اینجا طیف وسیعی از اندازه‌گیری‌های معمولی ارتفاع کف پا در دوران بارداری آورده شده است:

در ۱۲ هفتگی فوندوس در سطح استخوان شرمگاهی قرار دارد.

در ۱۶ هفتگی تقریباً نیمی از راه بین استخوان شرمگاهی و ناف است.

در حدود ۲۰ هفتگی به ناف می‌رسد.

پس از ۳۶ هفته ارتفاع  فندال ممکن است کاهش یابد زیرا کودک در لگن شما (حرکت به پایین) برای آماده شدن برای زایمان درگیر می‌شود.

حدود یک ساعت پس از زایمان رحم شما به جایی که در هفته بیستم بود (در اطراف ناف) پایین می‌رود. پس از آن تا حدود ۶ هفته به آرامی به اندازه طبیعی خود باز می‌گردد.

قد پایه چه افرادی اندازه‌گیری می‌شود؟

از حدود هفته ۲۴ اندازه‌گیری قد فندال به طور معمول در هر ویزیت قبل از تولد برای زنانی که حاملگی کم خطری دارند انجام می‌شود. زنانی که برای بارداری پرخطر تحت نظر هستند (کسانی که شرایط پرخطری مانند چاقی، لوپوس، دیابت و فشار خون بالا دارند) معمولاً اندازه‌گیری قد فندال انجام نمی‌شود. سونوگرافی برای ارزیابی رشد نوزاد دقیق‌تر از اندازه‌گیری قد فوندال است بنابراین گرفتن قد پایه برای این زنان غیر ضروری است.

چه چیزی بر اندازه‌گیری ارتفاع پایه تأثیر می‌گذارد؟

بسیاری از چیز‌ها می‌توانند بر اندازه‌گیری ارتفاع پایه تأثیر بگذارند اما به خاطر داشته باشید که همیشه دلیلی وجود ندارد که اندازه‌گیری یک فرد کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از حد انتظار باشد. پزشک شما احتمالاً یک سونوگرافی انجام دهد تا بفهمد چه اتفاقی می‌افتد. در بیشتر مواقع هم سونوگرافی پس از اندازه‌گیری کوچک یا بزرگ ارتفاع فندال طبیعی است. اندازه‌گیری بزرگ برای سن حاملگی به این معنی است که قد پایه شما بر اساس تاریخ زایمان شما بیش از ۲ سانتی‌متر از حد انتظار برای مرحله بارداری شما بزرگتر است. سن حاملگی در موارد زیر تأثیر‌گذار است:

  • شما اضافه وزن دارید یا چاق هستید که می‌تواند اندازه‌گیری دقیق را دشوارتر کند.
  • شما فیبروم رحمی دارید.
  • شما دوقلو باردار هستید.
  • مایع آمنیوتیک بیش از حد (پلی هیدرآمنیوس) دارید.
  • کودک شما در حالت بریچ یا وضعیت غیرعادی دیگری قرار دارد.

کودک شما بسیار بزرگتر از حد طبیعی است، وضعیتی که به عنوان ماکروزومی شناخته می‌شود.عوامل خطر ماکروزومی شامل ابتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲ قبل از بارداری و دیابت بارداری است. اندازه‌گیری کوچک برای سن حاملگی به این معنی است که قد پایه شما بیش از ۳ سانتی‌متر کمتر از حد انتظار برای مرحله بارداری است. اندازه‌گیری پایه شما نیز ممکن است در قسمت کوچک باشد اگر:

  • کودک شما برای آماده شدن برای زایمان در لگن شما افتاده است.
  • کودک شما دارای محدودیت رشد داخل رحمی است.
  • شما مایع آمنیوتیک بسیار کمی دارید (الیگوهیدرآمنیوس).

چگونه ارتفاع پایه توسط پزشک اندازه‌گیری می‌شود؟

اندازه‌گیری ارتفاع پایه با استفاده از نوار اندازه‌گیری بر حسب سانتی‌متر انجام می‌شود. پزشک از شما می‌خواهد که به پشت دراز بکشید. آن‌ها یک انتهای نوار اندازه‌گیری را روی استخوان شرمگاهی شما قرار می‌دهند و نوار را روی شکم (در طول) تا بالای رحم شما می‌کشند.عددی که نوار به بالای رحم شما می‌رسد ارتفاع پایه شما است.

چگونه در خانه ارتفاع پایه را اندازه‌گیری کنیم؟

صاف به پشت دراز بکشید.

با استفاده از یک متر نواری که سانتی‌متر مشخص شده است صفر را در استخوان شرمگاهی خود قرار دهید.

نوار را روی شکم خود بکشید (و به سمت بالای رحم خود صاف کنید). عددی که نوار به بالای رحم شما می‌رسد (سخت‌ترین ناحیه بالای شکم جایی که می‌توانید دست خود را به پایین فشار دهید) و قد پایه شما است.

چه زمانی اندازه‌ گیری پایه نگران‌کننده است؟

اگر اندازه‌گیری ارتفاع پایه شما یک یا دو سانتی‌متر کاهش یافته است نگران نباشید زیرا این امری رایج است و جای نگرانی ندارد. با این حال اندازه‌گیری قد پایه یکی از ابزار‌های غربالگری است که پزشک شما می‌تواند از آن استفاده کند تا مطمئن شود که کودک شما به خوبی رشد می‌کند و بارداری شما سالم است. پزشک شما همچنین تاریخچه مامایی و سایر عوامل را در نظر می‌گیرد اگر در مورد اندازه‌گیری شما نگرانی داشته باشد فوراً سونوگرافی برای بررسی رشد جنین و سطح مایع آمنیوتیک شما درخواست می‌کند.  

 

منبع:

www.babycenter.com

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *