1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

به چه علت نوزادان سرفه می‌کنند؟

به چه علت نوزادان سرفه می‌کنند؟

به چه علت نوزادان سرفه می‌کنند؟

سرفه روشی است که بدن از خود محافظت می‌کند. سرفه به عنوان روشی است که بدن برای تمیز نگه داشتن راه‌های هوایی، خلاص کردن گلو از خلط، چکه‌های پس از بینی (مخاط بینی که از پشت گلو می‌چکد) یا یک تکه غذا استفاده می‌کند. دو نوع سرفه وجود دارد که کودک ممکن است داشته باشد: سرفه خشک یا سرفه مرطوب. سرفه خشک نوزادان زمانی رخ می‌دهد که کودک سرماخوردگی یا آلرژی دارد. سرفه خشک کمک می‌کند تا ترشحات پس از بینی یا سوزش ناشی از گلودرد برطرف شود. سرفه مرطوب هم ناشی از یک بیماری تنفسی همراه با عفونت باکتریایی است. سرفه مرطوب باعث می‌شود که خلط یا مخاط (که حاوی گلبول‌های سفید خون برای کمک به مبارزه با میکروب‌ها است) در مجاری تنفسی کودک ایجاد شود. کودکان کمتر از ۴ ماه زیاد سرفه نمی‌کنند بنابراین اگر سرفه کنند مشکلی جدی وجود دارد. برای مثال اگر یک نوزاد تازه متولد شده در زمستان به شدت سرفه می‌کند می‌تواند به ویروس سنسیشیال تنفسی مبتلا شده باشد. هنگامی که کودک بالاتر از ۱ سال سن داشته باشد سرفه‌ها کمتر نگران‌ کننده هستند و اغلب نشانه مشکل خاصی نیستند.

سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی چگونه هستند؟

اگر کودک شما سرفه خشک همراه با علائمی مانند گرفتگی بینی دارد می‌تواند نشان دهنده سرماخوردگی باشد. علائم سرفه نوزاد شامل گرفتگی یا آبریزش بینی و گلو درد است. سرفه‌ها معمولاً خشک هستند اما بسته به شدت سرماخوردگی کودک شما می‌تواند در شب دچار موکوس و یا تب خفیف شود. بهتر است از دارو‌های طبیعی سرفه نوزاد مانند عسل (برای نوزادان بالای یک سال)، قطره‌های نمکی و مرطوب‌ کننده خنک‌ کننده سرفه استفاده کنید. استفاده از استامینوفن برای کاهش تب نیز بی‌خطر است.

 سرفه نوزاد نشانه عفونت است:

کروپ که معمولاً در اثر یک عفونت ویروسی ایجاد و باعث تورم پوشش نای و بسته شدن راه‌های هوایی می‌شود نفس کشیدن را برای کودک سخت می‌کند.

 نوزاد دچار کروپ شده است:

واضح‌ ترین علامت سرفه کروپ شنیدن سرفه‌های کودک در شب همراه با صدای پارس (صدا به سختی اشتباه می‌شود) و مشکل در تنفس است. سرفه کروپ زمانی ظاهر می‌شود که کودک دم می‌کند.

 سرفه نشانه خروسک است:

خروسک معمولاً کودکان زیر ۵ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اغلب با سرماخوردگی معمولی یا بوییدن در اوایل روز شروع می‌شود. پس از شنیدن سرفه‌های کودک در خواب خروسک باید طی سه یا چهار روز از بین برود. اگر نشد با پزشک خود تماس بگیرید.

 کودک دچار کووید۱۹ شده است:

کودکان معمولاً موارد خفیف یا بدون علامت کووید-۱۹ دارند اما ممکن است طیف وسیعی از عوارض جانبی از جمله سرفه خشک یا مرطوب را نیز ایجاد کنند. علائم معمولاً در عرض ۱۴-۲ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شوند و اغلب شبیه سرماخوردگی یا آنفولانزا هستند. علائم COVID-19 بسیار متفاوت است. به غیر از سرفه نوزادان ممکن است تب، آبریزش بینی، تنگی نفس، کاهش تغذیه، تغییر رفتار، استفراغ، اسهال یا علائم دیگر را تجربه کنند. در موارد نادر کووید می‌تواند منجر به بیماری شدیدی شود که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. اگر به ویروس کرونا مبتلا هستند آن‌ها را از سایر اعضای خانواده جدا کنید. برای علائم نگران‌ کننده مانند مشکلات تنفسی یا تغذیه، آبی رنگ لب‌ها، کم آبی بدن یا ناتوانی در بیدار شدن به دنبال کمک پزشکی باشید.

 کودک سیاه سرفه گرفته است:

این عفونت باکتریایی تهدید‌ کننده زندگی یکی از علل اصلی بیماری و مرگ نوزادان بوده است اما سیاه سرفه در حال بازگشت می‌باشد و در بسیاری از شهر‌ها شیوع پیدا کرده است. در بیشتر موارد سیاه سرفه نوزاد علائم سرماخوردگی یا تب ندارد. علائم سیاه سرفه عبارتند از:

  • اسپاسم‌های مکرر و نگران‌کننده سرفه
  • زبان بیرون‌زده
  • چشم‌های برآمده
  • تغییر رنگ صورت

کودک ذات‌الریه دارد:

ذات‌الریه یک عفونت ویروسی یا باکتریایی ریه است که در اثر تعدادی از شرایط از جمله سرماخوردگی ایجاد می‌شود. سرفه‌ای که نشان دهنده ذات‌الریه است به احتمال زیاد خیس و مخاطی به نظر می‌رسد. نوزاد مبتلا به ذات‌الریه بسیار خسته خواهد شد. آن‌ها همچنین سرفه‌های مرطوب نوزادی «مولد» خواهند داشت.

کودک آسم دارد:

از آنجایی که آسم شامل باریک شدن راه‌های هوایی است سرفه نوزاد مبتلا به آسم شبیه خس خس سینه خواهد بود. پزشکان به طور کلی موافق هستند که آسم در کودکان کمتر از ۲ سال شایع نیست، مگر اینکه نوزاد حملات اگزما داشته باشد و سابقه خانوادگی آلرژی و آسم وجود داشته باشد.

 

منبع:

www.parents.com

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *