دختری ۲۶ ساله و خانه‌دار هستم.دانشگاه رفته‌ام و مدرک کارشناسی دارم. پسری  ۳۰ ساله از من خواستگاری کرده که عاشق من است و من هم او را می خواهم،  ولی آدمی است که به پارتی شبانه هم می‌رود و اصلا از این کارش خوشم نمی‌آید.  آیا در کنار او آرامش خواهم داشت؟
پاسخ مشاور
دختر و پسر هر چه  به لحاظ رفتاری و سلیقه‌ای بیشتر با هم تناسب داشته باشند، به یقین برای ازدواج و ادامه زندگی‌ مشترک با دردسرهای کمتری رو‌به‌رو می‌شوند، اما این‌که دنبال تشابه کامل باشیم و دایم موردهای ازدواج را پس بزنیم، اشتباه است. بهترین حالت، دقت  کردن و عاقلانه تصمیم گرفتن است. همه می‌دانیم که برای ازدواج موفق بین دو طرف باید تناسب منطقی برقرار باشد، اگر این موضوع رعایت نشود، نمی‌توان انتظار ازدواج بدون تنش را داشت . در ادامه به شما چند توصیه می کنیم.
   تفاوت‌های زیاد به آرامش منجر نمی‌شود
پرسیده‌اید که آیا در کنار او آرامش خواهم داشت؟ در پاسخ  باید گفت هر دختر و پسری که قصد ازدواج دارند، تصمیم دارند در کنار هم آرامش داشته باشند و زندگی سالمی را بسازند،بنابراین  تفاوت‌های زیاد بین دو طرف موجب آرامش نمی‌شود. ‌متاسفانه عده ای با دیدن و متوجه شدن تفاوت‌های اساسی بین خودشان باز هم ازدواج می‌کنند چون امیدوارند در  زندگی  خصوصیات اخلاقی همسر خود را تغییر دهند و آن گونه او   را بسازند که خودشان می‌خواهند.
    تناسب در چه مواردی مدنظر است؟
شما فقط به سن خودتان و خواستگارتان و پارتی رفتن او اشاره کرده‌اید،اما هم کفو  و هم تراز بودن نسبی بین دختر و پسر و خانواده‌ها در چه مواردی باید رعایت شود؟ تناسب در امور اقتصادی و اجتماعی، ظاهر دوطرف، تحصیلات، هوش و درایت، سبک ‌زندگی دوطرف، فرهنگ و مناسبات خانوادگی، اعتقادها و باورهای مذهبی، شیوه تفریح و سپری کردن اوقات ‌فراغت و …  باید بررسی شود.
    پارتی شبانه، پر از آسیب است
در پیامک‌تان گفته اید که  خواستگارتان اهل رفتن به  پارتی  های شبانه است و شما از این کار اصلا خوش‌تان نمی‌آید. باید دقت داشته باشید کسی که به قول شما پارتی می‌رود، به یک سری اصول اخلاقی پایبند نیست و به لحاظ اعتقادات مذهبی هم فرد معتقدی به حساب نمی‌آید. لطفا  تحت تاثیر احساسات یا این که بعدا این رفتارش را درست می‌کنم، تصمیم نگیرید. اگر دختری پایبند به اصول اخلاقی هستید، او گزینه‌ای مناسب برای شما نیست؛ هر قدر هم که به شما ابراز علاقه کند یا شرایطی بی‌نظیر داشته باشد. قرار نیست با جواب منفی، به او توهین شود؛ چراکه او هم به عنوان انسانی مستقل، خواسته‌ها و سلیقه‌های خود را دارد، هرچند که این خواسته ها برای روان خودش و جامعه  پر از آسیب باشد.
    درباره این رفتارش با او صحبت کرده‌اید؟
تاکنون از خواستگارتان پرسیده‌اید که همیشه می‌خواهد به پارتی برود و به آن علاقه‌مند است؟ آیا بعد از ازدواج هم،  می خواهد در پارتی شرکت کند؟ در صورتی که جوابش مثبت باشد، توصیه می‌شود که با او ازدواج نکنید. توجه داشته باشید که اختلافات مذهبی پیامدهای زیادی را به دنبال دارد از جمله اختلاف بر سر پوشش، تربیت فرزند، نحوه برگزاری مهمانی و جشن، چگونگی گذراندن اوقات ‌فراغت و …  در صورت نیاز، از یک مشاوره حضوری هم کمک بگیرید.

نویسنده : فریبا البرز| ‌ کارشناس ‌ارشد مشاوره ‌خانواده