1403/02/04

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

هر آنچه که باید درباره رابطه جنسی در میانسالی بدانید

هر آنچه که باید درباره رابطه جنسی در میانسالی بدانید

تصور کاملا اشتباهی است که با بالا رفتن سن و رسیدن به میانسالی، رابطه جنسی دیگر معنا ندارد. برقراری یک رابطه جنسی رضایت‌بخش تنها به جوانان اختصاص ندارد. واقعیت این است که افراد میان‌سال در دهه‌های ۴۰، ۵۰ و حتی در سنین بالاتر هم می‌توانند یک زندگی جنسی سالم و توأم با رضایت را تجربه کنند.

هر آنچه که باید درباره رابطه جنسی در میانسالی بدانید
 
رابطه جنسی در میان‌سالی برای بسیاری از افراد با تردید‌ها و پرسش‌هایی همراه است. لازم است بدانید، برقراری یک رابطه جنسی رضایت‌بخش تنها به جوانان اختصاص ندارد. واقعیت این است که افراد میان‌سال در دهه‌های ۴۰، ۵۰ و حتی در سنین بالاتر هم می‌توانند یک زندگی جنسی سالم و توأم با رضایت را تجربه کنند. با این حال، در اغلب مواقع این امر با پیچیدگی‌هایی همراه است.

بسیاری از افراد در سنین میان‌سالی از عوارضی نظیر تغییرات هورمونی، افزایش وزن، خستگی، رنج برده و برای مقابله با این مشکلات، احتمالاً دارو‌های مختلفی مصرف می‌کنند.

بسیاری از افراد در سنین میان‌سالی از عوارضی نظیر تغییرات هورمونی، افزایش وزن، خستگی، استرس و شرایط مزمن سلامتی رنج برده و برای مقابله با این مشکلات، احتمالاً دارو‌های مختلفی مصرف می‌کنند.
 
مجموع عوامل یاد شده می‌تواند کیفیت رابطه جنسی در میان‌سالی را تحت تأثیر قرار دهد. بر اساس مطالعات، افراد میان‌سال نیز مانند سایرین، روابط جنسی را بخش مهمی از زندگی خود به حساب می‌آورند. با این حال، اغلب آن‌ها از شرایط و عملکرد کنونی خود رضایت ندارند.
برای آشنایی بیش‌تر با چالش‌های رابطه جنسی در میان‌سالی و روش‌های مقابله و بهبود آن پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه شوید.
هر آنچه که باید درباره رابطه جنسی در میانسالی بدانید

چه چیزی باعث مشکلات جنسی در میانسالی می‌شود؟

برخی از بیماری ها، ناتوانی ها، دارو‌ها و جراحی‌ها می‌توانند بر توانایی شما در داشتن رابطه جنسی و لذت بردن از آن تأثیر بگذارند. در اینجا برخی از موارد آورده شده است:
 
۱- آرتروز: درد مفاصل ناشی از آرتروز می‌تواند تماس جنسی را ناراحت کننده کند. ورزش، دارو‌ها و احتمالاً جراحی تعویض مفصل ممکن است به تسکین این درد کمک کند. استراحت، حمام آب گرم و تغییر موقعیت یا زمان فعالیت جنسی می‌تواند مفید باشد.
 
۲- درد مزمن: درد می‌تواند در صمیمیت بین افراد مسن اختلال ایجاد کند. درد مزمن نباید بخشی از افزایش سن باشد و اغلب قابل درمان است. اما برخی از دارو‌های ضد درد می‌توانند با عملکرد جنسی تداخل داشته باشند. در صورت داشتن عوارض جانبی از هر دارویی، همیشه با پزشک خود صحبت کنید.
۳- زوال عقل: برخی از افراد مبتلا به زوال عقل علاقه بیشتری به رابطه جنسی و نزدیکی فیزیکی نشان می‌دهند، اما ممکن است نتوانند قضاوت کنند که چه رفتار جنسی مناسب است. افراد مبتلا به زوال عقل شدید ممکن است همسر یا شریک زندگی خود را نشناسند، اما همچنان تمایل به تماس جنسی دارند و ممکن است آن را با شخص دیگری جستجو کنند. دانستن اینکه چگونه با این وضعیت کنار بیایید می‌تواند گیج کننده و دشوار باشد. در اینجا نیز صحبت با یک پزشک، پرستار یا مددکار اجتماعی با آموزش مراقبت از زوال عقل ممکن است مفید باشد.
هر آنچه که باید درباره رابطه جنسی در میانسالی بدانید
۴- دیابت: این یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند باعث اختلال نعوظ در برخی از مردان شود. در بیشتر موارد، درمان دارویی می‌تواند کمک کننده باشد. کمتر شناخته شده است که چگونه دیابت بر رابطه‌ی جنسی زنان مسن تأثیر می‌گذارد. زنان مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های قارچی واژن هستند که می‌تواند باعث خارش و تحریک شود و رابطه جنسی را ناخوشایند یا نامطلوب کند. عفونت‌های قارچی قابل درمان هستند.
 
۵- بیماری قلبی: تنگ شدن و سفت شدن رگ‌ها می‌تواند باعث تغییر رگ‌های خونی شود تا خون آزادانه جریان نداشته باشد. در نتیجه، زنان و مردان ممکن است با ارگاسم مشکل داشته باشند. هم برای مردان و هم برای زنان، ممکن است برانگیختگی بیشتر طول بکشد، و برای برخی از مردان، ممکن است داشتن یا حفظ نعوظ دشوار باشد. اگر مشکلات قلبی شما بد‌تر شود و حتی در هنگام استراحت هم درد قفسه سینه یا تنگی نفس دارید، ممکن است پزشک بخواهد برنامه درمانی شما را تغییر دهد.
 
۶- بی اختیاری ادرار: از دست دادن کنترل مثانه یا نشت ادرار با افزایش سن افراد، به ویژه زنان، شایع‌تر است. فشار اضافی بر روی شکم در حین رابطه جنسی می‌تواند باعث از دست دادن ادرار شود. با تغییر وضعیت یا تخلیه مثانه قبل و بعد از رابطه جنسی می‌توان به این امر کمک کرد. خبر خوب این است که بی اختیاری ادرار معمولاً قابل درمان است.
هر آنچه که باید درباره رابطه جنسی در میانسالی بدانید
۷- سکته: توانایی رابطه جنسی گاهی اوقات تحت تأثیر سکته مغزی قرار می‌گیرد. تغییر پوزیشن‌ها یا وسایل پزشکی ممکن است به افراد مبتلا به ضعف مداوم یا فلج کمک کند تا رابطه جنسی داشته باشند
 
۸- افسردگی: عدم علاقه به فعالیت‌هایی که قبلاً از آن لذت می‌بردید، مانند صمیمیت و فعالیت جنسی، می‌تواند از علائم افسردگی باشد. گاهی اوقات تشخیص اینکه آیا افسرده هستید دشوار است. با پزشک خود صحبت کنید، زیرا افسردگی قابل درمان است.
 
۹- عمل جراحی: بسیاری از ما در مورد انجام هر نوع جراحی نگران هستیم. اکثر مردم به نوع زندگی جنسی که قبل از جراحی از آن لذت می‌بردند باز می‌گردند.
هر آنچه که باید درباره رابطه جنسی در میانسالی بدانید
هیسترکتومی جراحی برای برداشتن رحم زن به دلیل درد، خونریزی، فیبروم یا دلایل دیگر است. اغلب، هنگامی که یک زن مسن هیسترکتومی می‌کند، تخمدان‌ها نیز برداشته می‌شوند. تصمیم گیری در مورد انجام این جراحی می‌تواند هم زنان و هم شریک زندگی آن‌ها را در مورد زندگی جنسی آینده خود نگران کند. اگر در مورد تغییراتی که ممکن است با هیسترکتومی تجربه کنید نگران هستید، با متخصص زنان یا جراح خود صحبت کنید.
 
ماستکتومی جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی از سینه زنان به دلیل سرطان سینه است. این جراحی ممکن است باعث شود برخی از زنان علاقه جنسی خود را از دست بدهند، یا ممکن است احساس کمتری برای شریک زندگی خود داشته باشند. علاوه بر صحبت با پزشک، گاهی اوقات صحبت با سایر زنانی که این جراحی را انجام داده اند نیز مفید است.
 
پروستاتکتومی جراحی است که تمام یا بخشی از پروستات مرد را به دلیل سرطان یا بزرگ شدن پروستات خارج می‌کند. ممکن است باعث بی اختیاری ادرار یا اختلال نعوظ شود. اگر به این عمل نیاز دارید، قبل از جراحی در مورد نگرانی‌های خود با پزشک خود صحبت کنید.
هر آنچه که باید درباره رابطه جنسی در میانسالی بدانید
۱۰- دارو‌ها: برخی از دارو‌ها می‌توانند مشکلات جنسی ایجاد کنند. این‌ها شامل برخی از دارو‌های فشار خون، آنتی هیستامین ها، دارو‌های ضد افسردگی، آرام بخش ها، دارو‌های بیماری پارکینسون یا سرطان، دارو‌های سرکوب کننده اشتها، دارو‌های مشکلات روانی، و دارو‌های زخم معده است.

برخی دارو‌ها می‌توانند میل جنسی زنان را کاهش دهند یا باعث خشکی واژن یا مشکل در برانگیختگی و ارگاسم شوند

برخی از آن‌ها می‌توانند به اختلال نعوظ منجر شوند یا انزال را برای مردان سخت کنند. 
برخی دارو‌ها می‌توانند میل جنسی زنان را کاهش دهند یا باعث خشکی واژن یا مشکل در برانگیختگی و ارگاسم شوند. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا داروی دیگری بدون این عارضه جانبی وجود دارد یا خیر.
 
۱۱- الکل: الکل بیش از حد می‌تواند باعث مشکلات نعوظ در مردان و به تاخیر انداختن ارگاسم در زنان شود.
هر آنچه که باید درباره رابطه جنسی در میانسالی بدانید

ارتباط بین احساسات و رابطه جنسی در میانسالی

روابط جنسی اغلب تعادل ظریفی از مسائل عاطفی و فیزیکی است. احساس شما ممکن است بر آنچه که قادر به انجام آن هستید و آنچه می‌خواهید انجام دهید تأثیر بگذارد. بسیاری از زوج‌های مسن‌تر نسبت به زمانی که جوان‌تر بودند، در زندگی جنسی خود رضایت بیشتری پیدا می‌کنند. در بسیاری از موارد، آن‌ها حواس پرتی کمتری دارند، زمان و حریم خصوصی بیشتری دارند، هیچ نگرانی برای باردار شدن ندارند و صمیمیت بیشتری با شریک زندگی خود دارند.
 
با بالا رفتن سن، بدن ما تغییر می‌کند، از جمله وزن، پوست و تون ماهیچه ای، و برخی از افراد مسن در بدن پیر خود احساس راحتی نمی‌کنند. افراد مسن، چه مرد و چه زن، ممکن است نگران باشند که شریک زندگی آن‌ها دیگر آن‌ها را جذاب نبینند. مشکلات جنسی مرتبط با افزایش سن مانند موارد ذکر شده در بالا می‌تواند باعث استرس و نگرانی شود. این نگرانی می‌تواند مانع از لذت بردن از یک زندگی جنسی رضایت بخش شود.
 

برخی از درمانگران آموزش‌های ویژه‌ای برای کمک به مشکلات جنسی دارند.

زوج‌های مسن‌تر با استرس‌های روزانه مشابهی روبرو هستند که افراد در هر سنی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. آن‌ها همچنین ممکن است نگرانی‌های اضافه‌ای از بیماری، بازنشستگی و تغییرات سبک زندگی داشته باشند که همگی ممکن است منجر به مشکلات جنسی شوند. صریح با شریک زندگی خود صحبت کنید و سعی کنید خود یا شریک زندگی خود را سرزنش نکنید.
 
همچنین ممکن است صحبت با یک درمانگر، چه به تنهایی و چه با همسرتان مفید باشد. برخی از درمانگران آموزش‌های ویژه‌ای برای کمک به مشکلات جنسی دارند.
اگر تغییراتی را در نگرش همسرتان نسبت به رابطه جنسی احساس می‌کنید، تصور نکنید که او دیگر به شما یا به یک زندگی جنسی فعال علاقه‌ای ندارد. صحبت در مورد آن به بسیاری از مواردی که باعث ایجاد مشکلات جنسی در افراد مسن می‌شود می‌تواند کمک کند.
هر آنچه که باید درباره رابطه جنسی در میانسالی بدانید

راه حل‌هایی برای داشتن رابطه‌ی جنسی میانسالی

در رابطه جنسی در میانسالی کار‌هایی وجود دارد که می‌توانید به تنهایی برای داشتن یک زندگی جنسی فعال و لذت بخش انجام دهید. اگر شریک طولانی مدتی دارید، زمانی را برای لذت بردن از یکدیگر و درک تغییراتی که هر دو با آن روبرو هستید اختصاص دهید.
 
اگر مشکلی دارید که بر زندگی جنسی شما تأثیر می‌گذارد، از صحبت با پزشک خود نترسید. او ممکن است بتواند درمانی را پیشنهاد کند. به عنوان مثال، شایع‌ترین مشکل جنسی زنان مسن، مقاربت دردناک ناشی از خشکی واژن است.

اگر مشکل اختلال نعوظ باشد، اغلب می‌توان آن را مدیریت کرد و شاید حتی با دارو یا درمان‌های دیگر معکوس کرد.

پزشک شما می‌تواند روان کننده‌های واژینال یا مرطوب کننده‌های بدون نسخه را برای استفاده پیشنهاد دهد.
روان کننده‌های مبتنی بر آب در مواقعی که برای راحت‌تر کردن رابطه جنسی مورد نیاز است مفید هستند. مرطوب کننده‌ها به طور منظم و هر ۲ یا ۳ روز یکبار استفاده می‌شوند. یا ممکن است پزشک نوعی استروژن واژینال را پیشنهاد کند.
 
اگر مشکل اختلال نعوظ باشد، اغلب می‌توان آن را مدیریت کرد و شاید حتی با دارو یا درمان‌های دیگر معکوس کرد. قرص‌هایی وجود دارند که می‌توانند کمک کنند. همیشه قبل از مصرف هر گونه گیاه یا مکمل با پزشک خود صحبت کنید.
 
مشکلات جسمی می‌تواند زندگی جنسی شما را با افزایش سن تغییر دهد. اگر مجرد هستید، قرار ملاقات و ملاقات با افراد جدید ممکن است بعداً در زندگی آسان‌تر شود، زمانی که از خود و آنچه می‌خواهید مطمئن هستید. اگر در یک رابطه هستید، ممکن است شما و شریک زندگیتان با افزایش سن راه‌های جدیدی برای با هم بودن پیدا کنید.
 
در مورد نیاز‌های خود با شریک یا شرکای خود صحبت کنید. ممکن است متوجه شوید که محبت: در آغوش گرفتن، بوسیدن، لمس کردن و گذراندن وقت با هم، می‌تواند همان چیزی باشد که شما نیاز دارید یا راهی برای صمیمیت و رابطه جنسی بیشتر.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *