1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چند توصیه برای مقابله با افسردگی پس از زایمان

چند توصیه برای مقابله با افسردگی پس از زایمان

«اضطراب مادر» یا «افسردگی مادر» از جمله شایع‌ترین عوارض زایمان است که از هر پنج زن یک نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 به نقل از هندوستان تایمز، این دو اختلال خُلقی که با بهداشت روان مادر مرتبط هستند به طور کلی غربالگری نشده و درمان نمی‌شوند و در صورت عدم درمان می‌توانند منجر به پیامدهای نامطلوب جدی برای مادر و حتی فرزند او شوند.

چند توصیه برای مقابله با افسردگی پس از زایمان

در ادامه به برخی از توصیه‌های درمانی رایج برای این اختلالات می‌پردازیم.

یک متخصص در این باره می‌گوید: افسردگی و اضطراب به خودی خود از بین نمی‌روند اما با انجام بعضی از روش‌ها، امید برای درمان آن‌ها وجود دارد از جمله اینکه:

– بحث در مورد مسائل و مشکلات با یک روانشناس یا مشاور می‌تواند راه‌حل‌هایی را برای کمک به کاهش و مدیریت افسردگی یا اضطراب در مادران به همراه داشته باشد.

– به مادرانی که دچار این اختلال هستند توصیه می‌شود با دیگر زنانی که به تازگی مادر شده‌اند، ارتباط برقرار کنند.

– مشاور، معمولا از مادران می‌خواهد که برای خودشان وقت بگذارند.

– در زمان‌های فراغت فعالیت‌هایی را که از انجام آن‌ها لذت می‌برند مانند گوش دادن به موسیقی، خواندن کتاب یا تماشای یک فیلم مورد علاقه را انجام دهند.

– به زنانی که تازه مادر شده‌اند توصیه می‌شود که واقع‌بین باشند. لازم نیست همه کارها را دقیق و کامل انجام دهند بلکه فقط کاری را که می‌توانند و فشار زیاد از حد بر آنها تحمیل نمی‌کند، انجام دهند و بقیه را رها کنند.

– متخصصان همچنین به مادران می‌گویند که برای مراقبت از نوزاد یا در انجام کارهای خانه از دیگران درخواست کمک کنند.

– به مادر توصیه می‌شود زمانی که کودک استراحت می کند، او نیز استراحت کند. خواب کافی به همان اندازه که برای کودک مهم است برای مادر نیز حیاتی است.

– همچنین به مادران گفته می‌شود که با خانواده و دوستان خود وقت بگذرانند.

– به علاوه چندین دارو می توانند افسردگی و اضطراب را به طور موثر درمان کنند و برای زنان باردار، مادران شیرده و نوزادانشان بی خطر هستند. مشورت با یک پزشک می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

خانواده، جامعه و ارائه‌دهنده های مراقبت‌های بهداشتی اولیه، نقشی حیاتی در کمک به مادران برای عبور از این مرحله از اضطراب و افسردگی دارند و با ارائه کمک‌های مورد نیاز و جلوگیری از بدترین پیامدهای آن، این روند را متوقف می‌کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *