1403/02/30

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

آیا شیر سویا برای نوزادان مفید است؟

آیا شیر سویا برای نوزادان مفید است؟

آیا شیر سویا برای نوزادان مفید است؟

شیرهای گیاهی جایگزین های محبوبی برای شیر گاو معمولی هستند و می توانند گزینه های عالی برای برخی از بزرگسالان، به ویژه کسانی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند باشند.

 

شیر سویا چیست؟

شیر سویا از دانه های سویا پخته شده تهیه می شود و حاوی پروتئین سویا، قندهای طبیعی یا افزوده شده و فیبر است. در حالی که محتوای غذایی می تواند از برندی به برند دیگر متفاوت باشد، یک لیوان شیر سویا حاوی ۴۰ کالری، ۳ تا ۴ گرم پروتئین، ۲ گرم چربی و نیم گرم شکر است.

 

آیا نوزادان باید شیر سویا بخورند؟

شیر گاو حاوی پروتئین‌ها و مواد معدنی بسیار زیادی است که معده نوزادان نمی‌توانند آن‌ها را کنترل کند، و بیشتر شیرهای گیاهی منابع کافی برای مواد مغذی بسیاری نیستند که نوزادان در مراحل اولیه به آن نیاز دارند.

بنابراین اگر کودک شما قبل از ۵ سالگی و بعد از ۱ سالگی شیر سویا می‌نوشد، مطمئن شوید که شیر سویا غنی‌شده و شیرین نشده باشد. کودکان ۱ تا ۲ ساله باید روزانه دو تا سه فنجان شیر کامل بخورند.

آیا شیر سویا برای نوزادان مفید است؟

شما نباید به نوزادان زیر ۱ سال شیر سویا بدهید. برخلاف شیر سویا، شیر مادر و شیر خشک حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز نوزادان هستند.

اگر به نوزادم به لبنیات حساسیت دارد باید شیر سویا بدهم؟

اگر کودک شما حساسیت به شیر دارد که تا حدودی نادر است و تنها ۲ تا ۳ درصد از نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد  یا عدم تحمل لاکتوز (نوعی قند موجود در شیر و محصولات لبنی) دارد می توانید شیر سویای غنی شده را به کودک بدهید.

شیر سویا و کلسیم:

در حالی که برخی از شیرهای سویا کمی بیشتر از شیر گاو کلسیم دارند، اما همچنین حاوی ترکیبات طبیعی به نام فیتات هستند که می تواند در توانایی کودک شما برای جذب کلسیم اختلال ایجاد کند. اگر کودک شما به جای شیر گاو شیر سویا می‌نوشد از پزشک اطفال خود بپرسید که آیا باید سایر غذاهای غنی از کلسیم مانند اسفناج و غلات غنی شده را به رژیم غذایی او اضافه کنید.

چه زمانی با دکتر تماس بگیرم؟

آلرژی به شیر در نوزادان نادر است، اما ارزش این را دارد که بدانیم چگونه علائم را تشخیص دهیم. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند می‌توانند نسبت به شیر موجود در رژیم غذایی مادرشان واکنش آلرژیک داشته باشند، در حالی که نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند به پروتئین‌های شیر موجود در خود شیر خشک واکنش نشان می‌دهند.

برخی از علائم آلرژی به شیر در نوزادان عبارتند از تف کردن مکرر، علائم شکم درد، استفراغ، اسهال، خس خس سینه، مشکلات تنفسی، سرفه و خارش، آبریزش یا تورم چشم، اگر فکر می کنید ممکن است فرزندتان به شیر حساسیت داشته باشد، با پزشک اطفال تماس بگیرید.

 

منبع:

www.whattoexpect.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *