دانش‌آموزی ۱۷ ساله هستم و باید به زودی در کنکور شرکت کنم. چند نفر از دوستانم هستند که گروهی درس می‌خوانند و در امتحانات هم نمرات خوبی می‌گیرند. من هم تلاش خودم را می‌کنم اما بازدهی مطالعه‌ام پایین است. اگر گروهی درس بخوانم، اوضاع تحصیلی‌ام بهتر می‌شود یا نه؟ خانواده‌ام مخالف گروهی درس‌خواندن هستند. لطفا راهنمایی کنید .

پاسخ مشاور
مخاطب گرامی، هریک از دانش‌آموزان، بنا بر عادات خاص خود و شرایطی که دارد، سبک‌ها و ساعات خاصی را برای مطالعه انتخاب می‌کند. یکی از روش‌هایی که برخی از دانش‌آموزان به منظور بالابردن بازدهی مطالعه‌شان انتخاب‌ می‌کنند، مطالعه با دوستان یا همکلاسی‌های خود است که این روش، محاسن و معایبی دارد.
     از ایجاد انگیزه تا یادگیری بهتر در مطالعه گروهی
معمولا برای بیشتر افراد، بودن در جمع دوستان، لذت‌بخش و توام با شادی است. علاوه بر افزایش انگیزه، به خاطر حضور در جمع دوستان، ایجاد فضای رقابتی و مسابقه‌ای به دلیل وجود رقبا و اطلاع از میزان تلاش و کوشش آن‌ها، دانش‌آموزی که با دوستانش مطالعه‌ می‌کند، رغبت و انگیزه بیشتری برای مطالعه پیدا‌ می‌کند و به این ترتیب، سطح مطالعه بالا‌ می‌رود. همچنین بیشتر مواقع اتفاق‌ می‌افتد که دانش آموز، هنگام مطالعه با اشکالات درسی مواجه‌ می‌شود یا اصلا قادر به یادگیری مبحثی نیست. دانش‌آموزی که پی در پی با اشکال در دروس خود مواجه شود و نتواند آن‌ها را برطرف کند، دلسرد و ناامید‌ می‌شود اما یک راهکار خوب و کم هزینه، این است که مطالعه در بعضی از ساعات در جمع دوستان انجام شود.
    از اتلاف‌وقت تا ناامیدی در مطالعه گروهی
مطالعه گروهی و در جمع دوستان، معایبی هم دارد. علاوه بر صحبت کردن‌های متعدد، هماهنگ نبودن افراد برای مطالعه، رعایت نکردن وقت شروع یا پایان مطالعه، دیر رسیدن و … باعث‌ می‌شود وقت مطالعه تلف شود.
 وقتی دو یا چند دوست تصمیم‌ می‌گیرند به صورت گروهی مطالعه کنند، یکی از مشکلاتی که پیش‌ می‌آید این است که در بین آن‌ها فرد یا افرادی در درس یا دروسی ضعیف و کسانی هم قوی هستند. اگرچه هدف از مطالعه گروهی، رفع همین اشکالات و ضعف‌ها در دروس است اما ممکن است که دانش آموز ضعیف تر احساس ناامیدی کند یا اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. همچنین یکی از مهم‌ترین مشکلات مطالعه جمعی این است که ایجاد هماهنگی برای مطالعه موضوع خاصی در گروه در یک جلسه یا ساعت معین به سختی انجام‌ می‌شود؛ در واقع، ممکن است فردی در آن درس، قوی و فرد دیگری در همین درس، ضعیف باشد؛ به این ترتیب، دانش‌آموز قوی علاقه‌مند است زودتر به مبحث دیگری پرداخته شود؛ در حالی که دانش آموز ضعیف تمایل دارد که آن مبحث را  به خوبی فراگیرد.
    با خانواده‌تان صحبت کنید
با توجه به توضیحات مطرح شده باید متوجه شده باشید که مطالعه گروهی، مزایا و معایبی دارد. این که این نوع مطالعه را بی‌نقص بدانید باعث‌ می‌شود احساس‌تان به مطالعه تک نفره مناسب نباشد. با خانواده‌تان صحبت کنید تا بهترین تصمیم را بگیرید.