خراسان/ زنی ۳۵ ساله ام. شوهر اولم از دنیا رفته است. حدود سه سال است دوباره ازدواج کرده ام ولی شوهرم، دو کودکم را کتک می زند. اگر از آن ها دفاع کنم، مرا هم کتک می زند و تهدید می کند که مرا می کشد. مرد خیلی بددهانی است. واقعا از او می ترسم. شما بگویید چه کار کنم؟ دوست دارم طلاق بگیرم. روانم به هم ریخته است و فرزندانم امنیت جانی ندارند.

پاسخ
خواهر گرامی، وجود چنین رفتاری در زندگی، واقعا مایه تاسف و نگرانی است و امیدوارم اراده عمومی در کشور ما بر این قرار بگیرد که قوانین، سازمان ها و نهادهای مختلف به نحوی عمل کنند که شاهد چنین وضعیتی در خانواده ها نباشیم زیرا شاید در ظاهر، این مسئله یک چالش خانوادگی به نظر برسد ولی در اصل یک آسیب اجتماعی محسوب می شود. هرچند که درباره سلامت روانی شوهرتان و علت رفتارهایش توضیحی نداده و مشخص نکرده اید که قادر به کنترل خشم خودش نیست یا عمدا مبادرت به این عمل می کند ولی در عین حال، نکاتی را در ادامه خدمت شما عرض می کنم که امیدوارم راه گشا باشد.

رفتارهای کودکان تان را ارزیابی کنید
این که شوهرتان دو کودک شما را کتک می زند، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ولی قبل از این که بخواهیم همه این دلایل را در وجود شوهرتان جست و جو کنیم، باید بررسی کنید که رفتار و عملکرد فرزندان شما چقدر در بروز و تشدید این مسئله نقش دارد. ممکن است شوهرتان به زعم خودش، نگران آینده آن هاست و به این ترتیب می خواهد آن ها را تربیت کند. در چنین شرایطی اگر شما بخواهید تعصب زیادی داشته باشید و همواره از فرزندانتان دفاع نابه جا بکنید، شوهرتان بیشتر عصبانی می شود. بنابراین بهتر است ابتدا انگیزه شوهرتان را بپرسید و چنان چه این طرز رفتار ناشی از سبک تربیتی او بود، سعی کنید با لحنی آرام و در زمان مناسب و بدون حضور بچه ها، برایش توضیح دهید که این شیوه مناسب نیست و نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

علت یابی کنید
قبل از هر چیز، علت این را که شوهرتان اقدام به کتک کاری می کند، پیدا کنید چون اگر یک انسان از نظر روحی و روانی در شرایط سلامت باشد امکان این که چنین رفتاری داشته باشد، وجود ندارد و شما باید ریشه این اعمال را پیدا کنید تا بتوانید آن را رفع کنید. برای این منظور، بهتر است ببینید چه زمان هایی و در پی چه اتفاقاتی اقدام به خشونت و پرخاشگری می کند و از صحبت هایی که می کند، بفهمید می خواهد با این رفتار، چه چیزی را اثبات کند یا چه چیزی را به دست بیاورد. اگر بتوانید برای این سوالات پاسخ مناسبی پیدا کنید، آن گاه بهتر می توانید برای کاهش این رفتارهای شوهرتان برنامه ریزی کنید.

بهانه ها را از شوهرتان بگیرید
در طول این مدت، احتمالا متوجه شده اید چه چیزهایی باعث عصبانیت و پرخاشگری او می شود. بنابراین تلاش کنید از ایجاد موقعیت های مشابه جلوگیری کنید و بهانه ای برای پرخاشگری و خشونت او فراهم نکنید. البته این مسئله تا زمانی به شما کمک می کند که شوهرتان در سلامت روانی باشد یا این که عمدا دنبال بهانه گیری و ایجاد درگیری نباشد.

از بزرگ ترهای فامیل کمک بگیرید
اگر امکان راضی کردن شوهرتان برای رفتن پیش مشاور وجود دارد، حتما این کار را بکنید چون اگر شوهرتان به دنبال انتقام گیری نباشد و فقط مهارت کنترل خشم را نداشته باشد، روان شناس می تواند به او کمک کند تا بر اعصابش مسلط شود ولی اگر امکان راضی شدن ایشان برای مراجعه به روان شناس وجود ندارد با بزرگ ترهای خانواده تان این موضوع را مطرح کنید و از آن ها بخواهید به شما کمک کنند.

از بهزیستی کمک بگیرید
اگر هیچ کدام از راه حل های مطرح شده به کارتان نیامد، از راه های قانونی و از سازمان های حمایتی مانند بهزیستی و اورژانس اجتماعی کمک بگیرید. شما می توانید به اداره بهزیستی محل سکونت خود مراجعه کنید و موضوع را با مشاوران و مددکاران آن درمیان بگذارید.
نویسنده : حسین محرابی | روان شناس