1403/02/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

زردی در نوزادان چه علائمی دارد؟

زردی در نوزادان چه علائمی دارد؟

زردی در نوزادان چه علائمی دارد؟

بسیاری از نوزادان تازه متولد شده دچار زردی می شوند و در اثر سطح بالای بیلی روبین (هیپربیلیروبینمیا) تغییر رنگ زرد در پوست و چشم آنها ایجاد می شود. بیشتر نوزادان تازه متولد شده با زردی فیزیولوژیکی سطح زردی را دارند که بدون هیچ گونه درمانی به حالت طبیعی برمی گردند. آنها معمولاً بیش از حد بیلی روبین دارند زیرا کبد نابالغ آنها نمی تواند آن را به سرعت پاک کند و منجر به افزایش سطح در روزهای دوم و سوم می شود. از چهارم و پنجم بعد از تولد اوج می گیرد. از آنجا که زردی گاهی اوقات می تواند به میزان خطرناکی به سطح بالایی برسد ، گاهی منجر به کرنیکتروس و آسیب احتمالی مغز می شود و مهم است که زردی نادیده گرفته نشود.

زردی چه علائم و نشانه ای دارد؟

بچه ها با تجمع بیلی روبین در خون و پوسن دچار زردی و تغییر رنگ زرد در قسمت های سفید چشم می شوند. علائم و نشانه های هشدار دهنده ای که ممکن است زردی کودک به میزان خطرناکی بالا برود ممکن است شامل موارد زیر باشد:

استفراغ

بی حالی

خوب غذا نخوردن

تب

ادرار تیره یا مدفوع روشن

سابقه خانوادگی زردی شدید نیز باید نشانه هشدار دهنده ای باشد که نشان می دهد کودک نیز می تواند زردی زیادی داشته باشد.

 

زردی نوزادان را چطور درمان کنیم

صرفاً بررسی کودک برای تخمین میزان زردی توصیه نمی شود زیرا بیش از حد ،نادرست است. سطح بیلی روبین از راه پوست در صورت انجام آزمایش خون جایگزین مناسبی برای آزمایش خون است زیرا به سادگی تعیین سطح بیلی روبین در پوست کودک با استفاده از دستگاهی مانند دستگاه BiliCheck است.در فتوتراپی از طیف باریکی از نور آبی استفاده می شود تا به نوزاد کمک کند بیلی روبین را به محصولات جانبی تبدیل کند که از طریق ادرار و صفرا دفع می شود. فتوتراپی در منزل گاهی برای آن دسته از نوزادانی که در معرض خطر ابتلا به زردی نیستند و می توانند به میزان خطرناکی به سطح بالایی برسند  تجویز می شود. یکی دیگر از درمان های زردی شدید، انتقال خون است که در آن مقدار از پیش تعیین شده خون کودک برداشته می شود و با خون اهدا شده جایگزین می شود.

 

چطور از زردی پیشگیری کنیم؟

۱-مادران شیرده چند روز اول پس از تولد کودک حداقل ۸ تا ۱۲ بار در روز شیر می دهند و از مکمل های معمول با آب یا آب قند پرهیز می کنند.

۲-نوزادان تازه متولد شده به طور مرتب از نظر زردی ، حداقل هر ۸ تا ۱۲ ساعت کنترل می شوند.

۳-اگر نوزادی قبل از ۲۴ ساعتگی تولد زردی نشان داد باید سطح زردی را بررسی کرد.

۴-سطح بیلی روبین نوزادان در حدود زمان ترخیص از بیمارستان بررسی می شود تا کودک از نظر خطر ابتلا به زردی شدید ارزیابی شود.

همه نوزادان باید در طی چند روز پس از ترخیص از بیمارستان توسط پزشک متخصص اطفال خود مشاهده شوند تا وزن ، درصد تغییر از وزن هنگام تولد و خطر زردی آنها بررسی شود. این اولین مراجعه به متخصص اطفال از اهمیت زیادی برخوردار است تا بیش از حد وزن نوزاد کم نشود و زردی آن افزوده نشود.

علت زردی چیست؟

۱-  شیر مادر:

این نوزادان به خوبی شیر می خورند و سطح زردی خفیفی دارند که ممکن است به مدت دو یا سه ماه بماند.

۲-سندرم گیلبرت:

یک بیماری ژنتیکی است که می تواند باعث ایجاد میزان زردی خفیف شود که در هنگام بیماری کودک حتی با بیماری های خفیف، ورزش بیش از حد یا تحت فشارهای دیگر بوجود آید.

۳-سندرم کریگلر-نیجار:

یک بیماری ژنتیکی نادر است که می تواند باعث مشکلات زردی در طول زندگی شود زیرا آنزیم تجزیه کننده بیلی روبین در کبد است.

۴-بیماری همولیتیک:

شرایطی که منجر به تجزیه گلبول های قرمز خون، آزاد سازی بیلی روبین اضافی مانند ناسازگاری گروه خونی اسکروسیتوز ارثی و کمبود G6PD و غیره می شود.

نتیجه گیری:

بیشتر نوزادان در زمان پس از تولد دچار زردی میشوند و جای نگرانی وجود ندارد. شما میتوانید با مراقبت هایی که در منزل و حتی بیمارستان از فرزندتان می کنید هرچه زودتر زردی را کاهش دهید. چنانچه دیدید ، نوزاد علائم وخیم و شدیدی دارد هرچه سریع تر با پزشک تماس بگیرید.

 

منبع: www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *