1403/02/08

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

عوارض و فواید مصرف قرص فرفولیک در بارداری چیست؟

عوارض و فواید مصرف قرص فرفولیک در بارداری چیست؟

عوارض و فواید مصرف قرص فرفولیک در بارداری چیست؟

بازهم پای کم خونی در میان است. کم خونی زنان باردار که می تواند با عوارض جدی برای جنین همراه باشد. این کم خونی با چند قرص و کپسول برطرف می شود که یکی از آنها فرفولیک است. اما کپسول فرفولیک چیست و چه مصرف آن با چه عوارض و فوایدی در دوران بارداری همراه است؟

کپسول فرفولیک چیست؟

کپسول فرفولیک یکی از داروهای مهم درمان کم خونی است که در دوران بارداری برای جبران کم خونی و کمبود برخی از ویتامین‌ها تجویز می شود. کمبود آهن یکی از دلایل اصلی کم خونی در زنان باردار است. اگر مواد غذایی که روزانه مصرف می‌شود دارای مقدار کمی آهن باشد یا از رژیم غذایی گوشت حذف شود، کمبود آهن به وجود می‌آید.زنان باردار و مخصوصاً کسانی که در حال شیردهی هستند به دلیل سیستم عملکردی بدن چند برابر بیشتر از آقایان به آهن نیاز دارند و رژیم غذایی آن‌ها باید غنی از آهن باشد.آهن در بدن نقش مهمی دارد. مهمترین وظیفه آهن در بدن، انتقال اکسیژن است. کمبود آهن و در ادامه آن کم خونی عملکرد کلی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث خستگی و دیگر مشکلات برای زنان باردار می شود. درمان کم خونی معمولا با استفاده از مکمل و قرص هایی مثل فرفولیک امکان پذیر است .کپسول فرفولیک شامل فولیک اسید،آهن، ویتامین ب ۱۲ و ویتامین ث است.

قرص فرفولیک در بارداری

کپسول فرفولیک چه فوایدی دارد؟

کپسول فرفولیک برای پایین بودن سطح آهن خون در دوران بارداری، درمان کم خونی های مگالوبلاستیک به علت کمبود اسید فولیک، درمان کم خونی ها با منشأ تغذیه در بارداری، نوزادان یا دوران کودکی و سایر شرایط استفاده می شود. فرفولیک حاوی سولفات آهن و اسید فولیک به عنوان مواد فعال است. فرفولیک با تأمین آهن بدن و کار روی مغز استخوان مگالوبلاستیک برای تولید مغز استخوان نرمالوبلاستیک کار می کند و جلوی بسیاری از بیماریها و نقصهای مادرزادی جنین را می گیرد. از فواید اسید فولیک در دوران بارداری هم حتما خبر دارید. اسید فولیک یا فولات یا ویتامین B9 یکی از اصلی ترین نیاز های زنان در دوران بارداری است. اسید فولیک به بهبود توسعه عصب جنین کمک می کند که به نخاع و مغز تبدیل می شود. مصرف اسید فولیک از نقص های مادر زادی و لوله عصبی پیش گیری می کند و کمک می کند هیچ نقصی در سیستم عصبی مرکزی جنین قبل از به دنیا آمدن وجود نداشته باشد. همچنین مصرف اسید فولیک احتمال سقط جنین را کم می کند و از به دنیا آوردن نوزاد با وزن کم و مشکلاتی از این قبیل تا حد زیادی پیشگیری می کند.بیشتر بخوانید درمان کم خونی فقر آهن در بارداری.

کپسول فرفولیک چگونه باید مصرف شود؟

اندازه و دوز مصرف کپسول فرفولیک برای کمبود آهن و کم خونی باید توسط پزشک متخصص تجویز شود. به صورت معمول میزان مصرف این دارو برای بزرگسالان روزانه یک عدد است. حواستان به تداخل دارویی هم باشد اگر تتراسایکیلین‌،پانکراتین‌ و پنی‌ سیلین ،باربیتورات، کلرامفنیکل و سیپروفلوکساسین مصرف می کنید حتما با پزشکتان در میان بگذارید. مصرف قرص آهن بهتر است در آخر شب قبل از خواب استفاده شود تا عوارض ناشی از آن کم شود. ویتامین ث نیز جذب آهن را افزایش می‌دهد به همین دلیل معمولا مصرف ویتامین C به همراه آهن پیشنهاد می‌شود. با اینکه عوارض خطرناکی برای این کپسول ذکر نشده اما اگر بعد از مصرف این کپسول دچار مشکلات گوارشی مثل یبوست، یا اسهال شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. یکی دیگر از عوارض مصرف این کپسول گرفتگی عضلات است.بی قراری،گیجی، بی اشتهایی ،حالت تهوع و نفخ شکم هم می تواند نشانه هایی از عوارض این کپسول در بدن باشد.

مصرف قرص فرفولیک

برای مصرف کپسول فرفولیک این نکات را رعایت کنید:

  • در صورت ابتلا به هر نوع کم خونی، قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.
  • اگر مشکلات کلیوی یا عفونت کلیه، مشکلات کبدی، بیماری پورفیریا، آرتریت روماتوئید، بیماری قلبی، کولیت یا سایر مشکلات روده و زخم معده دارید حتما قبل از مصرف با پزشک صحبت کنید. بیماری قلبی و مصرف این کپسول را جدی بگیرید. ویتامین ب۶ موجود در فرفولیک ممکن است خطر حمله های قلبی را افزایش بدهد. اگر صرع را اختلالات تشنج دارید این دارو را حتما با اجازه پزشک مصرف کنید. چون مصرف مکمل فرفولیک باعث بدتر شدن تشنج در افرادی که سابقه صرع دارند، می شود.
  • قبل از مصرف این کپسول لیست داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها با مکمل فرفولیک تداخل داشته باشند.
  • اگر حساسیت غذایی و دارویی دارید حتما به پزشک خبر بدهید.
  • مصرف قرص آهن با قرص کلسیم به هیچ وجه توصیه نمی شود. مثلا مصرف قرص آهن با یک لیوان شیر اصلا کار درستی نیست. بهتر است قرص آهن را با یک لیوان آب میل کنید.
  • توصیه میشود این قرص بصورت طولانی مصرف نشود. معمولا بهترین طول دوره برای مصرف مداوم آن ۶ ماه است.
  • کپسول فرفولیک را با معده خالی یا یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا با یک لیوان آب پر میل کنید.
  • برای جذب بهتر فرفولیک، این دارو را با داروهای آنتی اسید و چای، قهوه، حبوبات و تخم مرغ مصرف نکنید.
  • مصرف کپسول فرفولیک رنگ مدفوع را تیره می کند.
  • اگر مصرف یک وعده از این کپسول را فراموش کردید، به محض یادآوری، آن را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی خود بازگردید.
  • اگر عوارضی مثل درد یا کرامپ شکمی، اسهال، تهوع و استفراغ، یبوست، سوزش سر دل، تیره شدن رنگ ادرار، خواب‌آلودگی، ضربان ضعیف یا سریع و غیرعادی قلب داشتید به پزشک مراجعه کنید.

مصرف این کپسول بدون اجازه پزشک چه عوارضی دارد؟

مصرف قرص فرفولیک بدون تجویز پزشک و در زنانی که کم خونی ندارند با عوارض خطرناکی مثل زایمان زودتر از موعد، وزن کم جنین هنگام تولد، کوچکی جنین برای سن بارداری، مشکلات تنفسی، مرده زایی همراه است.
مصرف انواع مکمل آهن در بارداری در صورت نیاز نداشتن بدن باعث افزایش غلظت خون می شود و به گردش خون رحمی – جفتی صدمه می زند و خون رسانی را مختل می کند. پژوهش انجام شده نشان می دهد تجویز مکمل آهن به زنان بارداری که کم خون نیستند ممکن است حتی باعث بروز دیابت شود. دریافت آهن اضافه توسط بدن، باعث افزایش اندازه سلول های قرمز خون می شود که در نتیجه آن، سلول های خونی بزرگ شده نمی توانند در گردش های خونی ظریف شرکت کنند بنابراین اکسیژن رسانی به این مناطق مختل می شود و ممکن است به جنین صدمه وارد شود. همچنین هر دارویی باید در یک نقطه از بدن متابولیزه شده و بسوزد، آهن نیز در کبد متابولیزه می شود، وقتی میزان آن افزایش یابد، کبد تحت فشار قرار گرفته و صدمه می بیند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *