خراسان/ پسری ۲۰ ساله ام. از قبل برای کاری برنامه ریزی می کنم ولی در نیمه راه می ترسم موفق نشوم. به همین دلیل آن کار را به آخر نرسانده، رهایش می کنم.

پاسخ
مخاطب گرامی، در ابتدا باید بدانید این مشکل بسیاری از جوانانی است که در سن شما قرار دارند و همین باعث می شود نتوانند کارهایی را که شروع می کنند، به اتمام برسانند و اهداف خود را محقق کنند. نوجوانان و جوانان بسیاری هستند که برای زندگی شان به طور مثال در پایان هر هفته، برنامه ریزی جدیدی می کنند اما با شروع هفته به دلایل مختلف، برنامه ریزی شان را کنار می گذارند و هدف شان را فراموش می کنند. برای حل این مشکل، چند راهکار پیشنهاد می شود که در ادامه خواهید خواند.

به علایق تان توجه کنید
در ابتدا باید شناخت درستی از میزان توانایی، علایق و روحیات خود داشته باشید تا بتوانید آن مسیر را تا انتها دنبال کنید و به نتیجه مطلوب برسید. به نظر می رسد یکی از بارزترین دلایلی که شما کارها را بعد از برنامه ریزی در نیمه راه رها می کنید، همین موضوع باشد. به عنوان مثال، اگر فردی به موسیقی علاقه نداشته باشد و به سراغ آموزش آن برود، پس از مدتی آن را رها می کند و حتی اعتماد به نفس خود را در کارهای دیگر هم از دست می دهد. بنابراین شناخت علایق خود، از اهمیت بالایی برخوردار است و کم توجهی به آن، زمینه شکست را فراهم می کند.


متعهد به اجرای برنامه شوید
در گام بعدی، داشتن برنامه برای انجام هر کاری یکی از مهم ترین مراحل است. این که شما چقدر از وقت روزانه خود را برای انجام کاری اختصاص دهید، نیازمند این است که برای خود برنامه ریزی و خود را ملزم و متعهد به اجرای آن کنید.

برای رسیدن به نتیجه صبور باشید
یکی دیگر از مواردی که می تواند به شما و دیگر دوستانی که این مشکل را دارند، کمک کند این است که پس از مشخص کردن هدفی که می خواهید به آن برسید، آن را به بخش های کوچک تقسیم کنید و در بازه های زمانی مشخصی، آن قسمت ها را به پایان برسانید. به عنوان مثال اگر می خواهید در یک رشته ورزشی فعالیت کنید ابتدا باید دوره مقدماتی آن را پشت سر بگذارید و بازه زمانی مشخصی برای آن تعیین کنید تا این مرحله را به اتمام برسانید. سپس مراحل پیشرفته و تکمیلی آن را دنبال کنید و از ابتدا توقع نداشته باشید در زمانی کوتاه، بهترین نتیجه ممکن حاصل شود.

شروط موفقیت
در پایان لازم است بدانید در هر کاری ثبات قدم در کنار تلاش و پشتکار، شرط اصلی موفقیت است و باید این موارد، کمترین نوسان ممکن را داشته باشد تا به نتیجه برسید.
نویسنده : فرزانه عطاران | کارشناس ارشد روان شناسی بالینی