خراسان/ دختری ۲۳ ساله و به شدت احساساتی و استرسی هستم. کارمند یک بانک خصوصی‌ام و کارم هم استرس بالایی دارد. یک عدد را این طرف و آن طرف بزنم، دردسرساز می‌شود. به تازگی کمی حواس‌پرت هم شده ام و کارهایی که باید انجام دهم، یادم می‌رود. چه کنم؟

پاسخ
هر انسانی در زندگی گاهی درگیر موضوعی می‌شود که تحمل و مدیریت کردن آن برایش دشوار خواهد شد و عملکردش را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. زمانی هم که از او سوال می‌شود چرا این طور شده، می‌گوید: «استرس زیادی دارم و رشته کار از دستم خارج است.» استرس در روان‌شناسی به معنی فشار و نیروست و هر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند، استرس‌زا نامیده می‌شود. عملکرد و عامل استرس در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است عاملی برای فردی ایجاد استرس کند ولی در فرد دیگر، به هیچ عنوان استرس ایجاد نکند. در ضمن به احتمال زیاد، احساساتی شدن شما هم به همین استرس بالایتان مرتبط است که در ادامه نکاتی در این باره مطرح می‌شود.

استرس پدیده مثبتی است اما
از رایج‌ترین علایم استرس می توان به داشتن تفکرات نگران‌کننده، اضطراب، مشکلات خواب، عرق کردن، از بین رفتن اشتها و مشکل در تمرکز حافظه اشاره کرد. توجه داشته باشید که استرس در نفس خود پدیده مثبتی است اما استرس زمانی زیان بار می شود که قادر به مهار و مدیریت آن نباشیم.
در ادامه سعی می‌کنم چند روش راهبردی را به شما آموزش دهم تا استرس به شما آسیبی نرساند.

تکنیک‌های مدیریت استرس
تنفس فعالیتی است که همه انجام می‌دهیم اما تمرکز بر تنفس یکی از قدرتمندترین راه‌های آرامش و ایجاد ارتباط میان ذهن، بدن و روح است. وقتی بر تنفس متمرکز می‌شویم، می‌توانیم میزان استرس خود را کنترل کنیم، خود را آرام کنیم و شفافیت ذهن‌مان را بازیابیم. هنگامی که غرق در استرس هستید تنها چیزی که حتما باید به یاد داشته باشید این است: «سه نفس عمیق». این تکنیک قدرتمند و ساده‌ به کاهش احساس اضطراب و ترس که معمولا همنشین استرس است، کمک می‌کند. همان طور که مطرح شد، استرس قادر است در خواب اختلال ایجاد کند. خواب به طور مستقیم بر همه‌ جنبه‌های سلامت ما تاثیر می‌گذارد بنابراین یک شب ناآرام که با غلت زدن به این طرف و آن طرف همراه است، می‌تواند میزان استرس ما را به شدت افزایش دهد پس به محیط خواب خود توجه کنید. یک فضای آسوده فراهم آورید که به خوابی آرام کمک کند. با راه ندادن تلویزیون، رایانه یا وسایل الکترونیکی به اتاق خواب، محیط راحتی را ایجاد کنید که موجب آسایش و استراحت شما شود.

آرامش را انتخاب کنید!
در ضمن همه می‌دانیم که قدرت عظیمی در کلمات وجود دارد پس وقتی با استرس روبه‌رو می‌شوید از مزایای تاکیدات مثبت سود ببرید و این جملات را به خود بگویید: «من آرامش را انتخاب می‌کنم، من ذهنم را از افکار استرس‌زا پاک می‌کنم و … » تاکیدات مثبت می‌تواند انرژی بدن را بیشتر کند، جنب و جوش را در شما افزایش دهد و استرس را تخلیه کند. با این حال اگر با انجام روش هایی که به آن اشاره شد باز هم از استرس رنج می‌برید حتماً به یک روان شناس به صورت حضوری مراجعه کنید تا مشکلی برای ادامه کارتان به وجود نیاید.
نویسنده : دکتر سیدعلی ظریفی | روان شناس