به عنوان یک مادر در شرایط سختی قرار گرفته‌ام و نیاز به راهنمایی شما دارم. یک فرزند ۸ ماهه دارم. مشکل من و پدرش این است که اگر او چیزی بخواهد و به او ندهیم یا بر خلاف میلش کاری انجام دهیم، در حد مرگ گریه و نفس اش را حبس می کند  به حدی که صورتش کبود می شود و ما نگران سلامتی‌اش می شویم و دست‌و‌پای‌مان را گم می‌کنیم. نمی‌دانم باید به همه خواسته‌هایش جواب مثبت بدهیم یا این روش در آینده برای‌مان دردسرساز خواهد شد. چه کنم؟
پاسخ مشاور:
مادر گرامی، با توجه به نکاتی که در پیامک‌تان مطرح کردید باید بگویم که بیشتر اوقات، حبس نفس کودک علت پزشکی ندارد و کودک آن را از کسی یاد نگرفته است بلکه وقتی به یکی از خواسته‌های کودک «نه» گفته شده و شروع به گریه کرده و شما به او توجه نکرده‌اید، این اتفاق افتاده است و او یاد می‌گیرد که این کار را تکرار کند، چون راهی است که به خوبی می تواند توجه اطرافیان را جلب کند و به خواسته خود برسد. با این حال و در قدم اول، قبل از هر اقدامی به پزشک مراجعه و مشکل را با او مطرح کنید. گاهی ممکن است علت کبود شدن کودک مشکل تنفسی یا قلبی او باشد. بعد از این که از سلامت کودک تان مطمئن شدید، برای حل مشکل خود، به نکاتی که در ادامه پیشنهاد می‌شود، توجه کنید.
  یک محل امن برای بروز این رفتار در خانه پیدا کنید
یک محل امن در منزل خود برای زمان‌هایی که دست به این کار می‌زند، پیدا کنید. مکانی را انتخاب کنید که احتمال خطر برای کودک کم باشد؛ برای مثال روی فرش، مناسب‌تر از تختخواب است چون امکان دارد کودک غلت بزند و از روی آن بیفتد. زمانی که کودک نفس اش را حبس کرد اصلا به او توجه نکنید، کودک را به محل در نظر گرفته شده ببرید و او را تنها بگذارید ولی از دور مراقب او باشید. بهتر است کودک شما را نبیند. یادتان باشد کودک شما را نبیند، اگر کودک برای جلب نظر شما نفس اش را حبس کرده باشد، با رفتن شما شروع به نفس کشیدن می‌کند یا حتی دنبال شما می‌گردد تا شما او را ببینید. اگر نمی‌توانید اتاق را ترک کنید، خود را به کاری مشغول کنید؛ برای مثال تابلوهای منزل را نگاه یا غذا درست کنید.
  رفتارهای مثبت کودک را تقویت کنید
نکته مهم این است که شما زمانی که کودک نفس اش را حبس نمی‌کند، به او توجه کنید؛ برای مثال اگر کودک در شرایطی قرار گرفت که به‌طور معمول نفس اش را حبس می‌کرده و حالا این کار را انجام نداده است، پیش کودک بروید وچند دقیقه با او بازی کنید. نکته پایانی هم این که در چنین مواقعی، خونسرد باشید و گریه نکنید، به‌جای این کار کودک را بغل کنید، آب روی صورت وی بپاشید و به صورت او فوت کنید و بعد از برطرف شدن کبودی نه کودک را تنبیه کنید و نه خواسته او را انجام دهید.
نویسنده : دکتر نجمه عابدی‌شرق| روان شناس‌بالینی در انستیتو روان‌پزشکی