1403/02/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

التهاب لثه در کودکان چگونه است؟

التهاب لثه در کودکان چگونه است؟

التهاب لثه در کودکان چگونه است؟

شایعترین علت التهاب لثه در کودکان پلاکهایی است که حاوی باکتریهای عامل عفونت است. به محض رویش دندان های کودک لثه های آنها در معرض عفونت های ناشی از این باکتری ها قرار می گیرند. مرحله اولیه عفونت لثه، التهاب لثه است. در صورت عدم کنترل می تواند به بیماری پریودنتال (پریودنتیت) تبدیل شود که لثه ها و ساختارهای پشتیبانی کننده را از بین می برد. بهداشت کافی دهان و بررسی به موقع دندانپزشکی می تواند از بروز التهاب لثه جلوگیری کند.

آیا التهاب لثه در کودکان شایع است؟

التهاب لثه یک بیماری شایع در کودکان است. حدود ۷۳٪ کودکان بین شش تا ۱۱ سال در کشورهای پیشرفته دچار التهاب لثه هستند. همچنین مشاهده شده است که با ابتلای کودکان به بلوغ، بروز التهاب لثه افزایش می یابد. غذاهای پرخطر مانند نوشیدنی های شیرین و بهداشت ناکافی دهان ممکن است دلایل آن باشد. التهاب لثه در کودکان براساس علت می تواند در انواع زیر قرار گیرد:

۱- التهاب لثه:

این نوع التهاب لثه در هنگام رویش دندان در کودکان مشاهده می شود. در حالت ایده آل نباید هیچ لثه ای در اطراف هر دندان رویش وجود داشته باشد. با این حال اگر کودک بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت نکند یا در اطراف دندان در حال رویش تجمع پلاک وجود داشته باشد، می تواند منجر به التهاب لثه شود.

۲- التهاب لثه ناشی از پلاک:

التهاب لثه ناشی از پلاک شایع ترین شکل التهاب لثه در کودکان است. فاکتورهای زیادی از جمله بهداشت دهان و دندان، بریس و شلوغی دندان وجود دارد که می تواند در ایجاد این نوع التهاب لثه نقش داشته باشد.

۳- بیماری حاد لثه ای:

این نوع التهاب لثه به طور ناگهانی اتفاق می افتد و اغلب به دلیل آلودگی توسط ویروسی مانند ویروس هرپس سیمپلکس یا عفونت قارچی مانند کاندیدیازیس. موارد شدید ممکن است باعث التهاب لثه نکروزان کننده زخم شود.

۴- بیماری های لثه که به دلیل عوامل سیستمیک بوجود می آیند:

برخی از عوامل یا شرایطی وجود دارد که می تواند منجر به التهاب لثه در کودکان شود. چند مثال بیماری های خاص کمبود ویتامین ها، عدم تعادل هورمونی و داروهای خاصی است که می توانند باعث رشد بیش از حد لثه و افزایش التهاب لثه شوند.

مراحل التهاب لثه به چه صورت است؟

۱- التهاب لثه:

خفیف ترین شکل بیماری لثه التهاب لثه است. در این مرحله لثه قرمز و متورم است. ممکن است در اثر لمس یا هنگام مسواک زدن خونریزی کند. غالباً بدون درد است و ممکن است کودک از آن بی اطلاع باشد. درمان سریع در طی این مرحله می تواند در چند روز به رفع آن کمک کند.

۲- پریودنتیت:

اگر التهاب لثه درمان نشود عفونت از لثه می تواند به بافت های پشتی دندان زیرین  گسترش یابد و حتی ممکن است به استخوان فک برسد. در موارد خفیف جیب های کوچکی در بین دندان ها و لثه های کودک ایجاد می شود که به شدت قرمز و متورم می شوند. دندان ها شروع به شل شدن و دور شدن می کنند. برخی از علائم دیگر ممکن است شامل هالیتوز (بوی بد دهان) و درد در لثه یا فک باشد.

چه عواملی باعث التهاب لثه در کودکان می شود؟

۱- تجمع پلاک:

تجمع پلاک روی دندان ها علت اصلی التهاب لثه در کودکان است. پلاک یک لایه چسبنده و بی رنگ است که به طور مداوم روی دندان تشکیل می شود و از بزاق غذایی که می خوریم و مایعاتی که مصرف می کنیم ساخته شده است. این ماده حاوی باکتریهایی است که باعث تحریک لثه می شوند و باعث التهاب لثه می شوند.

۲- بهداشت ضعیف دهان و دندان:

دلیل اصلی تجمع پلاک در کودکان بهداشت نامناسب دهان است. پلاک در مراحل اولیه نرم و تمیز است، اما اگر با مسواک زدن منظم برداشته نشود سفت می شود و باعث ایجاد تار می شود.

۳- تغییرات هورمونی:

التهاب لثه در دوران بلوغ در دختران و پسران شایع است. در طی این مرحله تغییرات هورمونی باعث واکنش اغراق آمیز لثه ها به پلاک می شود که منجر به تورم لثه و التهاب لثه می شود.

۴- تغذیه نامناسب:

کمبودهای تغذیه ای می تواند منجر به التهاب لثه در برخی از کودکان شود. مصرف ناکافی پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی ممکن است منجر به علائمی مانند کاهش بزاق، اختلال در بهبودی بافت های لثه و افزایش خطر عفونت های باکتریایی شود. این شرایط می تواند به تدریج باعث التهاب لثه و پریودنتیت شود.

 

منبع: www.momjunction.com

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *