1403/02/05

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

اختلالات یادگیری چه تاثیری بر رفتار کودکان می‌گذارد؟

اختلالات یادگیری چه تاثیری بر رفتار کودکان می‌گذارد؟

اختلالات یادگیری چه تاثیری بر رفتار کودکان می‌گذارد؟

اختلالات یادگیری چه تاثیری بر رفتار کودکان می‌گذارد؟

کودکان دارای ناتوانی‌های یادگیری ممکن است مشکلات رفتاری نشان دهند یا اختلالات رفتاری همزمان داشته باشند. برای کمک به موفقیت بچه‌ها مهم است که والدین به نشانه‌هایی توجه کنند که نشان می‌دهد فرزندشان با یادگیری و رفتار مشکل دارد. مداخلاتی که هم چالش‌های یادگیری و هم رفتاری را در بر می‌گیرند می‌توانند به بهبود پیشرفت تحصیلی کمک کنند.

چگونه اختلالات یادگیری بر رفتار تاثیر می‌گذارد؟

اختلالات یادگیری می‌تواند بر رفتار کودک تاثیر بگذارد. این می‌تواند مشکل پیچیده‌ای ایجاد کند که در آن ناتوانی یادگیری و مشکلات رفتاری کودک یادگیری را دشوار می‌کند. یک مطالعه نشان داد که کودکان دارای ناتوانی یادگیری اغلب مشکلات رفتاری مرتبط با کاهش اعتماد به نفس و افزایش اضطراب و استرس را تجربه می‌کنند.

  • اختلالات یادگیری باعث ناامیدی می‌شود:

کودکان خردسال، نوجوانان و بزرگسالان با ناتوانی‌های یادگیری اغلب الگو‌های گیج‌کننده و متناقضی از عملکرد را نشان می‌دهند. برای مثال کودکی ممکن است باهوش و علاقه‌مند به یادگیری باشد اما در جمع دوستان خود ممکن است اغلب بیش از حد هیجان‌زده شوند و باعث اختلال شوند و باعث شود معلم آن‌ها را از گروه حذف کند. دانش‌آموز ممکن است از شنیدن داستان برای گروه لذت ببرد اما وقتی از او خواسته شد که با صدای بلند بخواند سر خود را پایین می‌اندازد و پا‌های خود را لگد می‌زند.

  • رفتار‌ها می‌توانند اخلالات یادگیری را پنهان کنند:

در موارد دیگر کودکان ممکن است برای پوشاندن یک مشکل در مدرسه رفتار‌های خاصی را انجام دهند. در اینجا چند نمونه از اینکه چگونه کودکان ممکن است سهوا یا عمداً در کلاس درس بدرفتاری کنند تا ناتوانی یادگیری را پنهان کنند آورده شده است:

۱- یک نوجوان ۱۳ ساله در تمرکز کردن سر کلاس مشکل دارد و ممکن است با کوبیدن کتاب خود و گفتن اینکه نمی‌تواند بخواند زیرا حواس پرتی زیاد است سر و صدا کند.

۲- کودک ۱۰ ساله‌ای که ضرب را بلد نیست و یاد نمی‌گیرد ممکن است ناامید شود و وقتی از او خواسته می‌شود ضرب را انجام دهد عصبانی می‌شود.

اختلالات یادگیری چه علائمی دارد؟

ناتوانی در یادگیری کودک ممکن است منجر به ضرب و جرح عاطفی شود که بر تعاملات روزمره آن‌ها با معلمان و همسالان در مدرسه، با والدین در خانه و سایر افراد جامعه تاثیر می‌گذارد. علائم هشدار دهنده ناتوانی‌های یادگیری عبارتند از:

اضطراب یا افسردگی

سرزنش معلمان به خاطر نمرات بد

قلدری به همسالان خود

بیماری‌های جسمی مانند معده درد یا سردرد

انجام ندادن تکالیف

نمی‌خواهد به مدرسه برود

عدم تمایل به نشان دادن تکالیف والدین

نظرات تحقیرآمیز یا خودانتقادی

خودداری از برقراری ارتباط برای جلوگیری از درگیری

امتناع از انجام یک تکلیف یا کار در کلاس

امتناع از رعایت قوانین کلاس

گفتن کار خیلی سخت است

رد شدن از کلاس

اختلالات یادگیری چه تاثیری بر کودک می‌گذارد؟

اختلالات یادگیری و مشکلات رفتاری می‌تواند تاثیر بسزایی در زندگی کودک داشته باشد به خصوص اگر این مسائل تشخیص داده و درمان نشوند. این می‌تواند باعث شود که بچه‌ها در کلاس غیبت کنند، در تعامل با همسالان خود دچار مشکل شوند و مشکلات تحصیلی بیشتری داشته باشند. ناتوانی یادگیری نه تنها می‌تواند بر یادگیری و رفتار کودک تاثیر بگذارد همچنین می‌تواند تاثیر مخربی بر عزت نفس آن‌ها داشته باشد. برخی از راه‌هایی که ناتوانی‌های یادگیری و مشکلات رفتاری می‌توانند بر عزت نفس و اعتماد به نفس کودک تاثیر بگذارند عبارتند از:

کودکان دارای اختلالات یادگیری اغلب در درخواست کمک برای موقعیت‌های مرتبط با همسالان مشکل دارند

آن‌ها ممکن است فاقد مهارت‌های اجتماعی و عاطفی لازم برای مدیریت فشار همسالان باشند

آن‌ها ممکن است در معرض قلدری همسالان قرار بگیرند یا ممکن است دیگران را به عنوان راهی برای مقابله با احساسات خود مورد آزار و اذیت قرار دهند

آن‌ها ممکن است در دانستن نحوه تعامل مناسب با معلمان و همسالان خود مشکل داشته باشند

چگونه به چنین کودکانی کمک کنیم؟

مهم است که نشانه‌های مشکلات رفتاری و ناتوانی‌های یادگیری را شناسایی کنید و نحوه ارتباط این دو را تشخیص دهید. اگر مشکوک به وجود مشکل هستید با پزشک کودک خود صحبت کنید تا یک برنامه تشخیصی و درمانی دریافت کنید. هنگامی که کودک علائم ناتوانی یادگیری و یک مشکل رفتاری را دارد تعیین رابطه بسیار مهم است. اگر ناتوانی یادگیری باعث مشکلات رفتاری می‌شود درمان اختلالات یادگیری می‌تواند به رفع بسیاری از علائم رفتاری کمک کند.

نتیجه‌گیری:

ممکن است تعیین اینکه آیا ناتوانی یادگیری کودک مستقیماً به این نوع رفتار‌ها کمک می‌کند یا ایجاد می‌کند دشوار باشد. عوامل استرس زای مربوط به خانواده نیز می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر رفتار در مدرسه داشته باشند.

منبع:

verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *