1403/02/08

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

التهاب لثه در کودکان چه علائمی دارد؟

التهاب لثه در کودکان چه علائمی دارد؟

التهاب لثه در کودکان چه علائمی دارد؟

ظاهر طبیعی لثه‌ها صورتی، بدون تورم و با لبه‌های کاملاً مشخص در اطراف دندان است. دقت و توجه به ضخامت و رنگ بافت لثه کودک به شما این امکان را می‌دهد که تشخیص دهید مشکلی وجود دارد یا خیر. لثه ملتهب در کودکان با علائم خاصی مشخص می‌شود. در اینجا مرتبط‌ ترین آن‌ها وجود دارد:  

 قرمزی:  

لثه‌ها قرمز روشن و براق به نظر می‌رسند. 

 ادم:  

التهاب لثه در کودکان باعث افزایش اندازه بافت می‌شود که متورم به نظر می‌رسد و لبه‌های اطراف دندان شکل خود را از دست می‌دهند.

خونریزی:

 بافت لثه هنگام مسواک زدن خونریزی می‌کند و در موارد پیشرفته‌تر با کوچکترین اصطکاک یا هنگام غذا خوردن اتفاق می‌افتد.

بوی بد دهان: 

 تجمع پلاک باکتریایی در دهان باعث ایجاد بوی بد می‌شود.

 حساسیت:  

کودکان ممکن است در هنگام مصرف برخی از غذا‌های خیلی سرد یا خیلی گرم از حساسیت شکایت کنند. همچنین در هنگام مسواک زدن.

 احساس لق شدن دندان:  

کودک ممکن است احساس کند که دندان‌هایش جدا شده یا لثه‌ها در حال حرکت هستند. 

 آبسه:  

در مراحل پیشرفته‌تر التهاب لثه می‌تواند با عفونت‌هایی که باعث آبسه می‌شوند پیچیده شود. این‌ها مجموعه‌ای از چرک در ضخامت بافت لثه هستند.

به چه علت لثه کودکان ملتهب می‌شود؟

منشاء اصلی التهاب لثه در کودکان در عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. هنگامی که باکتری‌ها و بقایای مواد غذایی با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به درستی پاک نمی‌شوند یک لایه چسبنده روی سطوح دندان تشکیل می‌شود که به پلاک باکتریایی معروف است. مواد معدنی موجود در دهان می‌توانند این لایه را کلسیفیک کرده و آن را به تارتار تبدیل کنند. این تجمع دائمی پلاک باکتریایی و جرم روی بافت لثه باعث تحریک و در نتیجه التهاب لثه کودکان می‌شود. شرایطی در دهان کودکان کم سن و سال وجود دارد که می‌تواند بهداشت دهان و دندان را دشوار کند و کودکان را مستعد بروز التهاب لثه کند. به عنوان مثال حفره‌های پوسیدگی درمان نشده و دندان‌های نامرتب باعث حفظ باکتری‌ها و پلاک‌ها می‌شود. التهاب لثه در کودکان نیز می‌تواند با دوره تعویض دندان همراه باشد. علل کمتر شایع دیگری وجود دارد که می‌تواند باعث التهاب در لثه کودکان شود که شامل:

 عفونت‌ها:  

برخی از عفونت‌های دهان مانند ژنژیواستوماتیت هرپس یا کاندیدیازیس می‌توانند باعث التهاب لثه در کودکان شوند. آن‌ها با علائم دیگری همراه هستند که تصاویر بالینی را کامل می‌کنند.

 مصرف دارو‌ها:  

مصرف برخی دارو‌ها باعث افزایش حجم و تغییر شکل بافت لثه می‌شود. مثلاً دارو‌های ضد تشنج مانند فنی توئین.

 تغییرات هورمونی:  

تغییرات هورمونی مرتبط با بلوغ می‌تواند باعث التهاب لثه شود. علاوه بر این بسیاری از اوقات بی‌توجهی به عادات بهداشتی وجود دارد که وضعیت را تشدید می‌کند.

چگونه از التهاب لثه در کودکان جلوگیری کنیم؟

با رعایت روال بهداشت دهان و دندان می‌توان از التهاب لثه در کودکان جلوگیری کرد. مراقبت از تمیز کردن دندان‌های کودک از سنین پایین و ارائه یک رژیم غذایی سالم و بردن آن‌ها به دندانپزشک اطفال دو بار در سال برای حفظ سلامت دهان آن‌ها بسیار مهم است.

 

منبع:

youaremom.com

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *