1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مشکلات چشمی در کودکان

مشکلات چشمی در کودکان

مشکلات چشمی در کودکان

علائم مشکلات چشمی در کودکان ممکن است به یک یا چند وضعیت بینایی اشاره داشته باشد. اگر هر یک از این علائم رایج را مشاهده کردید به پزشک اطفال کودک خود اطلاع دهید:

  • چشمانش به صورت متقاطع به نظر می‌رسند بیرون می‌آیند یا به نظر نمی‌رسد که تمرکز یا حرکتی هماهنگ داشته باشند
  • سر درد دارد
  • به نظر می‌رسد او بیش از حد به نور‌های روشن یا صدا‌های بلند حساس است
  • او از درد چشم یا خارش چشم شکایت دارد
  • او علائم سرگیجه را نشان می‌دهد
  • او احساس تهوع می‌کند
  • وقتی به چیزی خیره می‌شود سرش را به یک طرف خم می‌کند
  • او مرتباً چشمانش را می‌مالد یا اغلب بدون هیچ دلیلی اشک میریزد

چشمک زدن:

چشمک زدن برای واضح‌تر دیدن ممکن است به این معنی باشد که کودک شما دارای عیوب انکساری است که ناشی از طول کره چشم (بیشتر از حد معمول) یا شکل نامنظم قرنیه است. کودکان مبتلا به عیوب انکساری اغلب با نزدیک بینی تشخیص داده می‌شوند. چشمک زدن همراه با سردرد نیز می‌تواند آستیگماتیسم باشد که یک مشکل بینایی است که چیز‌های دور و نزدیک را تار می‌کند. نزدیک بینی معمولاً در نوزادان دیده نمی‌شود و دوربینی در واقع در نوزادان و کودکان شایع است. خوشبختانه هر سه مورد از این مشکلات به سرعت با استفاده از عینک حل می‌شود.

 به سختی پلک زدن:

یک مشک چشمی مانند به سختی پلک زدن می‌تواند باعث تغییراتی در محیط مانند رطوبت بیش از حد یا نور‌های روشن ایجاد کند. استرس، خستگی یا فشار چشم ناشی از تماشای بیش از حد صفحه نمایش از دیگر عوامل بالقوه است. بسته به تشخیص پزشک پلک زدن بیش از حد ناشی از ساییدگی پلک را می‌توان با قطره چشم یا پماد درمان کرد. اگر تاری دید حکم باشد عینک می‌تواند به سرعت آن را برطرف کند.

مالش چشم:

اگر کودک شما چشمانش را می‌مالد ممکن است به این معنی باشد که چیزی در آن وجود دارد (کمی شن یا خاک) که باعث تحریک و خارش می‌شود. زیر نور شدید به چشم نوزاد خود نگاه کنید تا ببینید آیا می‌توانید لکه را تشخیص دهید یا خیر و سپس آن ناحیه را با آب بشویید. همچنین یک کمپرس خنک روی چشم ممکن است کمی تسکین دهنده باشد. بچه‌های کوچک اغلب هنگام خستگی چشم‌های خود را می‌مالند اما مالش چشم‌ها ممکن است نشانه‌ای از آلرژی باشد به‌ خصوص اگر اشک‌ریزش، قرمزی و تورم پلک‌ها وجود داشته باشد.  گرده علف‌ها، درختان و کپک‌ها می‌تواند باعث خارش شود مانند شوره حیوانات خانگی و گرد و غبار خانگی. تمیز کردن صورت نوزادتان با یک پارچه مرطوب و شستن چشم‌ها با آب می‌تواند کمک‌کننده باشد اگرچه پزشک اطفال ممکن است یک داروی آلرژی نیز تجویز کند.

 چسبندگی چشم‌ها در صبح:

چشم‌های چسبنده می‌تواند نشانه سرماخوردگی یا آلرژی باشد اما اغلب نشانه‌ای کلاسیک ورم ملتحمه یا چشم صورتی است. ورم ملتحمه ویروسی اغلب در عرض یک یا دو هفته از بین می‌رود اگرچه پزشک نکاتی را برای جلوگیری از گسترش عفونت ارائه می‌دهد. اگر چشم صورتی ماهیت باکتریایی داشته باشد ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند و اگر آلرژی باشد قطره‌های آنتی هیستامین تجویز می‌شوند. اگر به محرکی مانند کلر یا آلودگی هوا مشکوک باشید شستن چشم‌ها با آب کمک می‌کند.

 چشم‌های ضربدری:

این عارضه که رسماً استرابیسم نامیده می‌شود به این معنی است که چشم‌ها در یک راستا قرار نمی‌گیرند یا حرکت نمی‌کنند. ضعف در اعصاب یا ماهیچه‌هایی که حرکت چشم را کنترل می‌کنند می‌تواند باعث استرابیسم شود. برای درمان آن برخی از کودکان ممکن است چند ساعت در روز یک چسب چشم را روی چشم بگذارند. پزشک ممکن است عینک‌های مخصوصی را برای کمک به تراز کردن چشم‌ها تجویز کند یا تمرینات عضلانی چشم را برای تقویت چشم ضعیف‌تر توصیه کند.  

 تنبلی چشم:

تنبلی چشم اغلب زمانی ایجاد می‌شود که کودک استرابیسم درمان نشده یا عیب انکساری دارد که در یک چشم بدتر از چشم دیگر است. در نتیجه مغز از چشم عادی حمایت می‌کند و تصویر چشم «تنبل» را نادیده می‌گیرد تا از دید دوگانه جلوگیری کند. درمان شبیه درمان استرابیسم است و شامل قطره، چسب چشم، عینک یا جراحی می‌باشد. در نتیجه تمام تلاش خود را برای تشخیص مشکلات چشمی در کودک خود انجام دهید و بدانید که بسیاری از بیماری‌های رایجی که ممکن است ایجاد شوند اغلب به سرعت و به راحتی درمان می‌شوند.

 

منبع:

https://www.whattoexpect.com/toddler-health/eye-problems.aspx

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *