1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

کدام اسباب بازی مناسب کودک من است؟

کدام اسباب بازی مناسب کودک من است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که اکثر پدر و مادرها در طول تربیت فرزندشان با آن روبرو می‌شوند، این است که کدام اسباب بازی را برای کودکم بخرم که هم‌زمان باعث رشد فکری‌اش هم بشود؟

کدام اسباب بازی مناسب کودک من است؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که اکثر پدر و مادرها در طول تربیت فرزندشان با آن روبرو می‌شوند، این است که کدام اسباب بازی را برای کودکم بخرم که هم‌زمان باعث رشد فکری‌اش هم بشود؟
برای جواب دادن به این سوال، اول باید بگوییم که اسباب بازی کودک در دسته‌بندی‌های متفاوتی وجود دارد؛ یعنی هرکدام برای سن خاصی تولید شده‌اند و یا مهارت ویژه‌ای را در کودک شما تقویت می‌کنند. در ادامۀ این مطلب ما سعی کردیم تا با توجه به بازه‌های سنی مختلف، اسباب بازی مناسبی را برای تقویت خلاقیت و مهارت‌های حرکتی کودکان به شما معرفی کنیم

اسباب بازی مناسب نوزاد 

قبل از خرید اسباب بازی برای نوزاد بهتر است به این نکته دقت کنید که وسیله موردنظرتان سلامت و ایمنی کودک را به خطر نیندازد؛ به‌طور مثال:
•    لبه‌های تیز و برنده نداشته باشد
•    خیلی کوچک یا قابل بلعیده شدن نباشد
•    جنس پارچه‌اش طوری نباشد که برای پوست نوزاد حساسیت و خارش ایجاد کند
•    الکترونیکی هم نباشد؛ توجه داشته باشید که حتی وسایلی که با باتری کار می‌کنند برای نوزاد شما خطر دارند
خب، بعد از اینکه ایمنی اسباب بازی را بررسی کردید نوبت به این سوال می‌رسد که اسباب بازی پسرانه بخریم یا اسباب بازی دخترانه؟ 
فارغ از اینکه نوزاد شما چه جنسیتی دارد؛ پیشنهاد ما این است که هر دو گروه اسباب بازی پسرانه و اسباب بازی دخترانه را برایش تهیه کنید تا فرزندتان از همان ابتدا با مفاهیم و اشیای جنسیت‌زده روبرو نشود. تنها چیزی که باید به آن توجه کنید این است که وسایلی را بخرید که بتواند قوای دیداری و شنیداری کودک را تحریک کند؛ مثلاً جعبه‌های موسیقی یا آویزهای گردان بالای تخت برای نوزادان یک تا سه‌ماهه بسیار مناسبند.
وقتی که نوزاد شما از سه‌ماهگی عبور کرد و توانست وسایل را در دست‌هایش بگیرد، آن‌وقت به‌سراغ جغجغه یا انواع عروسک‌های رنگی (به شرط اینکه پرز نداشته باشد تا وارد گلوی نوزاد شود) بروید. اسباب بازی مخصوص نوازد ۶ تا ۹ماهه کمی متفاوت‌تر است؛ چراکه کودک در این سن از نظر ذهنی رشد کرده و می‌تواند اسباب بازی هایش را به خاطر بیاورد و گاهی سراغشان را هم می‌گیرد! پس شما می‌توانید از این لحظه کتاب خواندن را برای کودک‌تان شروع کنید تا مهارت زبانی‌اش تقویت شود و با نگاه کرده به تصاویر، اسامی اشیا یا حیوانات را یاد بگیرد. به‌غیراز کتاب، اسباب بازی هل‌دادنی مثل ماشین و یا وسایل آشپزخانه هم می‌تواند برای کودک ۶ماهه جذاب باشد.
 کدام اسباب بازی مناسب کودک من است؟
بعد از نه‌ماهگی بهتر است کم‌کم به‌سراغ وسایل ساختنی بروید؛ مثلاً برای فرزندتان خانه‌سازی و سطل شن بگیرید تا به‌مرور توانایی تصویرسازی‌ در او تقویت شود و سعی کند بیشتر از قدرت تخیل‌ و خلاقیتش استفاده کند. 

اسباب بازی مناسب یک سال

از اسباب بازی های مناسب کودک یک ساله می‌توانیم به وسایل سرهم‌کردنی ساده اشاره کنیم یا اسباب بازی هایی که از کودک بخواهد تا شکل‌های متفاوت را از هم تشخیص دهد و هرکدام را سر جای خودش بگذارد.
همچنین کتاب‌هایی که تصویر برجسته دارند و کودک می‌تواند بر اساس این تصاویر برای خودش قصه‌پردازی کند، بسیار برای این رده سنی جذاب هستند.

اسباب بازی مناسب کودکان دو تا سه ساله

بعد از دوسالگی بیشتر باید به‌دنبال اسباب بازی های تعاملی باشید تا کودک با مشارکت دوستانش یا پدر و مادرش بتواند از آنها استفاده کند. وسایلی مانند خانه‌سازی‌ها، پازل‌های ساده، خانه‌های عروسکی و … می‌توانند به‌عنوان اسباب بازی کودک انتخاب شوند و در عین حال بسیار آموزنده هم باشند.
عروسک‌های شخصیت‌های کارتونی نیز برای این رده سنی جذابند؛ حتی می‌توانید وسایل و ابزار مخصوص شغل‌های گوناگون را برای آنها تهیه کنید تا قوای تخیل‌شان تحریک شود و در نقش کاراکترهای متفاوت بتوانند بازی کنند و سرگرم شوند.
 کدام اسباب بازی مناسب کودک من است؟

اسباب بازی مخصوص کودک بالای سه سال

بعد از سه‌سالگی با توجه به رشد فکری و حرکتی بچه‌ها، کودک شما می‌تواند از اسباب بازی های پیچیده‌تری مثل لگو (LEGO) هم استفاده کند. لگو فواید زیادی را برای افزایش مهارت‌های ذهنی و جسمی در کودکان دارد که در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

۱. قدرت حل مسئله را در کودک بالا می‌برد.

هربار که کودک شما لگوی به‌هم‌ریخته‌ای را با استفاده از نقشه یا ساختاری که در ذهنش دارد سرهم می‌کند، درواقع دارد مسئله‌ای را به جواب می‌رساند. به‌مرور که لگوهای مختلفی را درست کرد، توانایی این را پیدا می‌کند تا مسائل پیچیده‌تری را حل کند. به این ترتیب با استفاده از قوه تخیل و هوش فضایی، کودک شما مهارت حل مسائل ریاضی را در آینده پیدا می‌کند.

۲. کودک یاد می‌گیرد که پشتکار او را به نتیجه می‌رساند

در مسیر درست کردن لگو ممکن است کودک بارها شکست بخورد و بازی را رها کند، اما در روز دیگر با صبر و حوصله قطعات را کنار هم بچیند و تصویر را کامل کند. در طی این آموزش، بچه‌ها یاد می‌گیرند که چطور شکست‌هایشان را در زندگی مدیریت کنند و مصمم ادامه دهند؛ چراکه متوجه شدند پشتکار رمز رسیدن به پیروزی است.

۳. اعتماد به نفس کودک را افزایش می‌دهد

هربار که کودک شما طرحی را چه از روی نقشه، چه از روی الگویی که درون ذهنش وجود دارد می‌سازد، به این باور می‌رسد که می‌تواند کاری را تمام کند و توانایی‌های بسیار زیادی دارد.
با تقویت شدن این حس به‌طور مرتب، کودک می‌تواند در جامعه و در بین دوستانش قدرتمندتر ظاهر ‌شود، چراکه خودش را شخصی می‌بیند که با دستانش چیزی را خلق می‌کند و حرفی برای گفتن دارد.

۴. قدرت تمرکز کودک را بالا می‌برد

برای کودکانی که اختلال تمرکز دارند، لگو بهترین اسباب بازی به حساب می‌آید؛ چراکه تمام مراحل ساخت لگو و قرار دادن قطعاتش کنارهم، نیاز به دقت و توجه دارد.
بنابراین کودک طی درست کردن سازه‌های متفاوت یاد می‌گیرد که چطور با وجود عوامل مزاحم تمرکزش را از دست ندهد و کارش را تمام و کمال انجام بدهد.
کدام اسباب بازی مناسب کودک من است؟ 
به‌غیر از مواردی که تا به اینجا گفتیم، لگو فواید دیگری هم دارد که به‌طور خلاصه می‌توانیم به کنترل استرس و اضطراب و افزایش هماهنگی بین دست و چشم اشاره کنیم. همچنین طبق آمار و ارقام کودکانی که با لگو کار کرده‌اند در دوران مدرسه بهتر از بقیه مداد را در دست می‌گیرند و خوش‌خط‌تر می‌نویسند.
ازآنجایی که همه اسباب بازی فروشی ها لگو را ندارند، اگر قصد دارید برای کودک‌تان این اسباب بازی فکری را تهیه کنید می‌توانید نگاهی به بسته‌بندی‌های متفاوت سایت kikitoys.com بیندازید. کی کی تویز محبوب‌ترین سری‌های لگو مثل سری قهرمانان، سری هری‌پاتر، سری دزدان دریایی، سری جنگ ستارگان و … را با قیمت مناسبی ارائه کرده است.
در آخر ناگفته نماند که به‌‌غیراز لگو اسباب بازی مناسب برای کودک شما، همان اسباب بازی هایی هستند که خودشان دوست دارند و انتخاب می‌کنند. از یک سنی به بعد بهتر است سلیقه کودک‌تان را بیشتر در نظر بگیرید و مطابق با آن خرید کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *