1403/02/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

ساعت خواب کودکان چند ساعت است؟

ساعت خواب کودکان چند ساعت است؟

ساعت خواب کودکان چند ساعت است؟

زمان خواب برنامه‌ای است که وقتی کودکتان باید شب را در رختخواب باشد تعیین می‌کند. برخی از کودکان دوست دارند یک داستان قبل از خواب داشته باشند. کودکان بسته به سنشان به خواب‌های متفاوتی نیاز دارند. یک نوزاد تازه متولد شده تقریباً به ۸ ساعت خواب در روز و ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه در شب نیاز دارد. همانطور که کودکان بزرگتر می‌شوند در طول روز به خواب کمتری نیاز دارند و در طول شب بیشتر می‌خوابند. در اینجا به میزان خواب یک کودک با توجه به سن آن‌ها آمده است:

  • ۳ ماهگی: ۴ تا ۵ ساعت در روز و ۱۰ تا ۱۱ ساعت در شب
  • ۶ ماهگی: ۳ ساعت در روز و ۱۱ ساعت در شب
  • ۱ سالگی: ۲ تا ۳ ساعت در روز و ۱۱ ساعت در شب
  • ۲ سالگی: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه در روز و ۱۱ ساعت و ۳۰ دقیقه در شب
  • ۳ سالگی: ۰ تا ۴۵ دقیقه در روز و ۱۱ تا ۱۲ ساعت در شب
  • ۴ سالگی: ۱۱ ساعت و ۳۰ دقیقه شب
  • ۵ سالگی: ۱۱ ساعت شب

همانطور که کودک شما بزرگتر می‌شود نیاز به خواب کمتری دارد. تا زمانی که کودک شما به ۱۰ سالگی برسد فقط باید ۹ ساعت و ۴۵ دقیقه هر شب بخوابد و زمانی که آن‌ها نوجوان هستند ۹ ساعت کافی خواهد بود.   

به چه علت زمان خواب مهم است؟

ایجاد یک زمان خواب ثابت برای کودکان می‌تواند بسیاری از زمینه‌های رشد کودک را بهبود بخشد. این زمینه‌ها شامل رشد زبان، سواد، تنظیم رفتار، کنترل عاطفی، عملکرد خانواده، حافظه، آمادگی برای مدرسه، توجه، انعطاف‌پذیری شناختی و دلبستگی والدین به کودک است.علاوه بر این فعالیت‌هایی که حول یک برنامه روتین قبل از خواب هستند نیز می‌توانند برای رشد کودک شما مفید باشند. در اینجا برخی از متداول‌ترین فعالیت‌های مرتبط با زمان خواب و مناطقی که از آن‌ها سود می‌برند آورده شده است:

  • مسواک زدن و حمام کردن
  • در آغوش گرفتن
  • تغذیه با شیر مادر یا تغذیه با شیشه شیر و تنقلات سالم 
  • خواندن داستان و خواندن لالایی 

آیا قرار دادن نوزادان در رختخواب ضروری است؟

وقتی کودک شما خیلی کوچک ممکن است برای به خواب رفتن نیازی به داستان قبل از خواب نداشته باشد.  خواباندن نوزاد در رختخواب هر شب می‌تواند خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را کاهش دهد. هنگامی که کودک شما می‌تواند غلت بزند دیگر لازم نیست نگران غلتیدن او در طول شب روی شکم یا پهلو باشید. اگر از پتو استفاده می‌کنند آن را در زیر‌شانه‌هایشان قرار دهید. از بالش پرهیز کنید و روی سر و صورت کودک چیزی نیندازید.  

چه تفاوتی بین زمان خواب و خود خواب وجود دارد؟

بسیار طبیعی است که کودکان قبل از اینکه به خواب بروند بخواهند مدتی استراحت کنند. می‌توانید یک ساعت قبل از خواب برای انجام فعالیت‌های آرامش بخش مانند خواندن داستان، خواندن لالایی یا گوش دادن به موسیقی آرام وقت بگذارید. این کار باعث می‌شود کودک شما راحت‌تر به خواب برود. از فعالیت‌هایی که بیش از حد محرک هستند مانند بازی‌های رایانه‌ای یا تماشای تلویزیون اجتناب کنید.

نتیجه‌گیری:

ایجاد یک برنامه روتین قبل از خواب یکی از اولین برنامه‌هایی است که کودک شما ایجاد می‌کند. داشتن یک برنامه روتین قبل از خواب نیز می‌تواند منجر به خواب بهتر برای کل خانواده شود. مطالعات نشان داده است کودکانی که از اوایل کودکی از یک برنامه منظم زمان خواب پیروی می‌کنند در مقایسه با کودکانی که این کار را انجام نمی‌دهند نتیجه رشد مثبتی دارند.  

 

منبع:

flo.health/being-a-mom

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *